فروش حقوق تولید یك داروی مبتنی بر دی ان ای مشتریان

فروش حقوق تولید یك داروی مبتنی بر دی ان ای مشتریان

پارسی كاو: یك شركت آمریكایی از اطلاعات مربوط به دی. ان. ای مشتریان خود برای ارائه دارو استفاده می نماید.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، شركت آمریكایی "۲۳andMe" كه یك شركت زیست فناوری فعال در زمینه تست دی. ان. ای است، حقوق مربوط به صورتی داروی جدید را كه برمبنای داده های مربوط به مشتریان شركت ساخته شده، به فروش رسانده است. این اولین باری است كه این شركت، قراردادی را برای صدور مجوز مربوط به یكی از داروهای خود امضا می كند.
قرارداد مربوط به این دارو كه بعنوان یك روش درمان برای بیماری های التهابی مورد بررسی قرار دارد، با شركت اسپانیایی "Almirall" به امضا رسیده است.
"امیلی درابانت كانلی"(Emily Drabant Conley)، معاون بخش رشد تجاری شركت ۲۳andMe در مصاحبه ای اظهار داشت: این لحظه تاثیرگذاری برای شركت ما بشمار می رود برای اینكه حالا از به كار بردن پایگاه داده برای كشف دارو، به سمت ابداع آن پیش رفته ایم.
"تیم فریلینگ"(Tim Frayling)، از پژوهشگران "دانشگاه اكستر"(University of Exeter) انگلستان اظهار داشت: با گسترش پایگاه داده های ۲۳andMe كه طی دو سال قبل دو برابر شده است، احتمال تولید اطلاعات پزشكی كارآمد نیز بیشتر خواهد شد.
شركت ۲۳andMe حدود ۱۰ میلیون كیت آزمایش DNA را به فروش رسانده و بیشتر از ۸۰ درصد مشتریان آن با استفاده شركت و دانشمندان از داده های مربوط به خود موافقت كرده اند. هدف از به كار بردن داده ها این است كه امكان درك دلیلهای بیماری و بهترین شیوه درمان آنها فراهم گردد.
۲۳andMe اخیرا شركایی را از چندین گروه دانشگاهی جذب كرده است. این شركت در سال ۲۰۱۸ با شركت دارویی "GlaxoSmithKline" به همكاری پرداخت و همین طور از سال ۲۰۱۵ تابحال اهتمام دارد درمان های جدیدی را شناسایی كند.
فریلینگ اضافه كرد: من فكر می كنم كه اطلاعات ژنتیكی انسان برای كشف دارو، بسیار عالی و كارآمد هستند اما این سوال برایم مطرح می شود كه آیا استفاده تجاری شركت از داده های ژنتیكی مشتریانی كه برای پژوهش پزشكی داوطلب شده اند، عادلانه است یا خیر.
شركت ۲۳andMe در بیانیه خود، این مساله را ذكر كرده كه داوطلبان هیچ سودی از پژوهش یا محصولات تجاری آن كه برمبنای اطلاعات ژنتیكی یا گزارش های شخصی آنها ابداع شده، دریافت نخواهند كرد.
در هر حال، فریلینگ متذكر شد آیا مردم از این مساله آگاه هستند كه امكان دارد شركت از این پژوهش، پول قابل توجهی به دست بیاورد. حدس من این است كه امكان دارد مردم چیزی از میزان سودمند بودن اطلاعات ندانند.
بسیاری عقیده دارند كه شركت باید مبلغی را در قبال دریافت اطلاعات ژنتیكی مشتریان به آنها پرداخت كند.




منبع:

1398/10/22
19:23:48
5.0 / 5
4874
تگهای خبر: شركت , فروش , فناوری , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
ParsiKav