به رغم دستور فوری وزیر ارتباطات؛

مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجا است

مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجا است

پارسی کاو: با گذشت یک هفته از دستور فوری وزیر ارتباطات جهت بررسی دلیلهای کندی کیفیت اینترنت، اما شواهد نشان میدهد که این مشکل همچنان پابرجا است.


به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، بیش از یک ماه است که کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد دارند و این نارضایتی بارها از طرف کاربران و کسب وکارها در شبکه های اجتماعی مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته است. حتی عده ای از کاربران و رسانه ها این افت کیفیت را به اجرای طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت عنوان کرده اند. بنا بر این هفته گذشته ۱۲ مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره به دریافت گزارشات مردمی بوسیله سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در بعضی از نقاط کشور، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این مساله را داد. بر این اساس رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد تا با همکاری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، بعد از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرائی را به مردم اطلاع رسانی کند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در جلسه ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط فعلی و راهکارهای رفع اختلال ها را بررسی کرد؛ جلساتی که در دولت قبل هم بارها انجام شد اما در نهایت منتج به راه حل اساسی برای حل مشکل نشد.پاسخگویی غیرشفاف رگولاتوری به کندی اینترنتبا وجودی که طبق دستور وزیر ارتباطات، رگولاتوری ملزم شد تا گزارش اقدامات اجرائی را اطلاع رسانی کند و برای رفع سریع مشکل، راه حل عرضه نماید اما تا حالا اطلاع رسانی جامع و شفافی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطابق با دستور وزیر ارتباطات صورت نگرفته است و همچنان کیفیت اینترنت برای کاربران رضایت بخش نیست و کندی دسترسی، مشکلات عدیده ای را برای کاربران تجاری و کسب وکارها و نیز کاربران خانگی که مجبور به استفاده از اینترنت برای آموزش مجازی می باشند، به وجود آورده است. در این زمینه حتی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری در گفتگویی مشکل کندی اینترنت در سطح کشور را به صورتی تکذیب و اشاره کرد: «اپراتورها در تکنولوژی های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان مشخص است، اما بررسی هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات شان عمل کرده اند و اگر غیر این باشد پیگیری می نماییم.»دو روز قبل نیز حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اعلام نمود که «پیرو شکایت های مطرح شده درباره کندی اینترنت، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و قرار شد که در اسرع وقت هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه های لازم، اقدام نمایند.»به گفته وی «با شروع سال تحصیلی جدید از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس های دانشجویان و دانش آموزان بصورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت بصورت قابل توجهی بالا رفته که این امر سبب کندی سرعت اینترنت در بعضی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.»این اظهارات در حالی است که طی دو سال قبل نیز با شروع سال تحصیلی و استفاده دانشجویان از کلاس های آنلاین، مشکلات مشابه ایجاد و کیفیت اینترنت افت کرد. در آن زمان نیز دستورات مقطعی برای حل مشکل داده شد اما بنظر می رسد که موضوع افت کیفی اینترنت مشکلی است که باید ریشه ای حل شود و باید برای آن راه حل اساسی در نظر گرفت.آیا مشکل مربوط به افزایش پهنای باند استانتظار برای حل نقاط دارای ضعف در شبکه ارتباطی کشور و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای اینترنت در حالی است که برخی خبرها از وجود مشکل در کمبود افزایش پهنای باند اینترنت کشور حکایت دارد. به نحوی که مدیران برخی اپراتورهای اینترنتی اذعان دارند که مشکل از زیرساخت های خدماتی آنها نبوده بلکه پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می کنند کم شده و با افت کیفیت مواجه می باشد. این در حالیست که با افزایش مصرف اینترنت در کشور، نیاز است که ماهانه به میزان پهنای باند کشور افزوده شود اما این طور که گفته می شود شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین الملل با مشکلاتی روبرو است و بنا بر این ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به حد اشباع رسیده و این مشکل در زمان پیک مصرف، نمود بیشتری دارد. شرکت ارتباطات زیرساخت که طی سالهای اخیر در پاسخگویی به رسانه ها بسیار ضعیف عمل کرده است این دفعه نیز به این اخبار و گزارش ها واکنشی نشان نداده و پیگیری خبرنگار مهر از مسئولان این شرکت نیز تا حالا موفقیت آمیز نبوده است. از طرف دیگر رگولاتوری نیز تا حالا آماری از بابت میزان شکایات مردمی از کیفیت اینترنت، وضعیت مناطقی که بیشترین مشکل دسترسی به اینترنت دارند، متوسط حجم پهنای باند مصرفی و سرعت دسترسی کاربران و نیز میزان پهنای باندی که اکنون کشور در اختیار دارد، اعلام نکرده است و تلاش خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیران این سازمان راه به جایی نبرده است. با این وجود بنظر می رسد با وجود اینکه جلسات مختلفی در دولت قبل نیز برای حل مشکل اینترنت انجام شد اما دستورات مقطعی، مشکل کیفیت اینترنت را حل نکرد، بهتر است مدیران وزارت ارتباطات در امتداد شفاف سازی بیشتر اقدامات و پاسخ به مطالبه مردم، زمان بندی مشخصی برای حل مشکل عرضه کنند.

1400/07/21
09:41:59
5.0 / 5
246
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
ParsiKav