زمان مراسم نوبل 2019 و نگاهی به مراسم نوبل سال قبل

زمان مراسم نوبل 2019 و نگاهی به مراسم نوبل سال قبل

پارسی كاو: سایت رسمی نوبل بتازگی تاریخ های اهدای جوایز نوبل حوزه شیمی، فیزیك، پزشكی، ادبیات، صلح و جایزه نوبل علوم اقتصادی را اعلام نموده است.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا، مراسم "نوبل ۲۰۱۹" از تاریخ ۷ تا ۱۴ اكتبر ( ۱۵ تا ۲۲ مهر) انجام خواهد شد. حالا سایت رسمی نوبل تاریخ اهدای جوایز نوبل در حوزه های مذكور را اعلام نموده كه به شرح زیر است:
دوشنبه ۷ اكتبر اهدای "جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشكی"
سه شنبه ۸ اكتبر اهدای "جایزه نوبل فیزیك"
چهارشنبه ۹ اكتبر اهدای "جایزه نوبل شیمی"
پنج شنبه ۱۰ اكتبر اهدای "جایزه نوبل ادبیات"
جمعه ۱۱ اكتبر اهدای "جایزه نوبل صلح"
دوشنبه ۱۴ اكتبر اهدای "جایزه نوبل علوم اقتصادی"
علاقه مندان می توانند این مراسم را روز دوشنبه ۱۵ مهر به صورت زنده در این سایت تماشا كنند.
جایزه نوبل معتبرترین جایزه ای است كه در حوزه های علمی به یك دانشمند تعلق می گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت" آلفرد نوبل"، كارخانه دار وشیمی دان سوئدی، كه بیشتر او را به سبب ابداع" دینامیت" می شناسند، پایه گذاری شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه بطور سالانه در رشته های فیزیك، شیمی، فیزیولوژی و پزشكی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می گیرد كه بیشترین خدمت را به مردم كرده باشند.
در سال ۱۹۰۱ میلادی، اولین جوایز این بنیاد اهدا شد. از سال ۱۹۰۱ تاكنون، ۱۱۱ جایزه نوبل فیزیك اهدا شده است و شش بار در سال های ۱۹۱۶، ۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ اعطا نشد اما دلیل اینكه جوایز نوبل در آن شش سال اعطا نشد این است كه بنا بر آنچه در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: اگر هیچ كدام از آثار مورد بررسی، دارای اهمیت ویژه ای نباشد، پول جایزه تا سال بعد حفظ می شود. در كل در طول جنگ جهانی اول و دوم، جایزه های نوبل كمتری اهدا شد. نخستین دریافت كنندگان این جایزه "ماری و پیر كوری"، "پل دیراك" و" آلبرت انیشتین" بودند، اما پس از آن افراد زیادی همچون "دیمیتری مندلیف" خالق جدول تناوبی عناصر و "لیز مایتنر"، كاشف تقسیم هسته ای باید نوبل را دریافت می كردند كه چنین نشد.
"آكادمی سلطنتی علوم سوئد" وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل در رشته های فیزیك و شیمی و "موسسه كارولینسكا" نیز وظیفه گزینش برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشكی را برعهده دارد.

نگاهی به برندگان نوبل پزشكی، شیمی و فیزیك سال ۲۰۱۸

نوبل پزشكی ۲۰۱۸


اول اكتبر سال قبل جایزه نوبل پزشكی سال ۲۰۱۸ بطور مشترك به "جیمز پی. آلیسون"(James P Allison) ایمنی شناس آمریكایی و "تاسوكو هونجو" (Tasuku Honjo) ایمنی شناس ژاپنی به خاطر كشف یك روش انقلابی درمان سرطان بوسیله مهار پسرفت سیستم ایمنی بدن به این دو دانشمند تعلق گرفت.
سرطان هر ساله جان میلیون ها انسان را می گیرد و یكی از بزرگترین چالش های سلامت بشریت است. این دو دانشمند با تحریك توانایی ذاتی سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول های تومور، یك اصل كاملا جدید برای درمان سرطان به وجود آورده اند.
"جیمز پی.آلیسون" پروتئین شناخته شده ای را مطالعه كرد كه بعنوان ترمز بر روی سیستم ایمنی عمل می كند. او متوجه پتانسیل آزاد كردن این ترمز شد كه به این ترتیب، سلول های ایمنی به تومورها حمله می كنند. وی سپس این مفهوم را به روش جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان توسعه داد.
"تاسوكو هونجو" نیز به شكل موازی یك پروتئین را در سلول های ایمنی كشف كرد و بعد از بررسی دقیق عملكرد آن، در نهایت عنوان نمود كه آن هم بعنوان ترمز، اما با مكانیزمی متفاوت عمل می كند.
آلیسون و هونجو نشان دادند كه چگونه استراتژی های مختلف برای مهار ترمزهای سیستم ایمنی بدن می تواند در درمان سرطان استفاده گردد. اكتشافات اساسی این دو نوبلیست، نقطه عطفی در مبارزه مقابل سرطان است.

نوبل فیزیك ۲۰۱۸


جایزه "نوبل" فیزیك سال ۲۰۱۸ بطور مشترك "آرتور اشكین" (Arthur Ashkin)، "جرارد مورو" (Gérard Mourou) و "دونا استریك لند" (Donna Strickland) به خاطر نوآوری های انقلابی در حوزه فیزیك لیزری تعلق گرفت. اشكین صاحب نصف جایزه و دو دانشمند دیگر نیز هر كدام صاحب یك چهارم از جایزه نقدی بنیاد نوبل خواهند شد.
"جرارد مورو" (Gérard Mourou)، فیزیكدان فرانسوی، به همراه "دونا استریكلند"(Donna Strickland)، روشی موسوم به "CPA" را ابداع كردند، CPA روشی برای ایجاد" لیزرهای پالسی فوق كوتاه" است. این روش، برای تولید پالس های فوق كوتاه و قوی در جراحی، پزشكی و مطالعات بنیادی علمی، كارآمد خواهد بود.
جایزه نوبل فیزیك از ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷ به ۲۰۷ نفر داده شده بود كه در واقع تعداد واقعی آنها ۲۰۶ نفر است، چونكه جان باردین دو بار نوبل فیزیك را به دست آورده است. امسال نیز ۳ دانشمند به این تعداد اضافه شدند. میانگین سنی تمام برندگان نوبل فیزیك بین سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷، ۵۵ سال است.
جوانترین برنده نوبل فیزیك تا به امروز، "لارنس برگ"(Lawrence Bragg) است كه در زمان اهدای جایزه نوبل ۲۵ ساله بود و این جایزه را با پدرش در سال ۱۹۱۵ به دست آورد.
مسن ترین برنده جایزه نوبل فیزیك نیز تابحال "ریموند دیویس جونیور"( Raymond Davis Jr.) با ۸۸ سال سن بوده است كه جایزه نوبل خودرا در سال ۲۰۰۲ را دریافت كرد.
از میان تمام نفراتی كه جایزه نوبل فیزیك را دریافت كرده اند، تنها سه نفر از آنها از بانوان بوده اند. سال ۱۹۰۳ ماری كوری، سال ۱۹۶۳ ماریا گوئپرت-میر(Maria Goeppert-Mayer) و سال ۲۰۱۸ دونا استریكلند.
"جان باردین"( John Bardeen) تنها كسی است كه دو بار در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۷۲ جایزه نوبل فیزیك را دریافت كرده است.
البته ماری كوری هم جایزه نوبل را دو بار برده است، اما یك دفعه در سال ۱۹۰۳ نوبل فیزیك را برد و یك دفعه در سال ۱۹۱۱ نوبل شیمی به وی اهدا شد.
ماری كوری و پیر كوری بعنوان یك زوج در سال ۱۹۰۳ جایزه نوبل فیزیك را دریافت نمودند. ماری كوری جایزه نوبل را بار دیگر در سال ۱۹۱۱ این دفعه در زمینه شیمی دریافت كرد.
یكی از دختران ماری و پیر كوری به نام "ایرنه جولیوت-كوری"( Irène Joliot-Curie) نیز جایزه نوبل شیمی را در سال ۱۹۳۵ به همراه همسرش "فردریك جولیوت"( Frédéric Joliot) دریافت كرد.
ویلیام براگ و لارنس براگ در سال ۱۹۱۵، نیلز بور در سال ۱۹۲۲ و آگ ان. بور در سال ۱۹۷۵، مانه سیگبان در سال ۱۹۲۴ و كای ام. سیگبان در سال ۱۹۸۱، جی جی تامسون در سال ۱۹۰۶ و جورج پاژت تامسون در سال ۱۹۳۷ كسانی بودن كه بعنوان پدر و پسر حائز جایزه نوبل فیزیك شده اند.

نوبل شیمی ۲۰۱۸


جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ مشتركا به "سر گرگوری پی وینتر" (Greg Winter)، "جرج پی اسمیت" (George P. Smith) و "فرانسیس اچ آرنولد" (Frances Hamilton Arnold) به ترتیب به خاطر استفاده از فاژها برای تولید داروهای جدید، توسعه یك روش جدید به نام نمایش فاژ و ایجاد انقلاب در آنزیم ها اعطا شد.
سِر گرگوری وینتر، از "نمایش فاژ" برای تولید داروهای جدید بهره برده است. نمایش فاژ كه روشی آزمایشگاهی برای مطالعه پروتئین-پروتئین، پروتئین-پپتاید و پروتئین-دی ان ای با باكتریوفاژها(ویروس هایی كه باكتری ها را آلوده و مبتلا می كنند) است، امروزه پادتن هایی تولید می كند كه می توانند سموم را خنثی كنند و بیماری های خودایمنی و سرطان متاستاتیك را درمان كنند.
باكتریوفاژها (باكتری خوارها) یا به اختصار فاژها، ویروس هایی هستند كه به باكتری ها حمله می كنند و آنها را از بین می برند. این ویروس ها برای باكتری ها اختصاصی هستند و نمی توانند به یوكاریوت ها حمله كنند.
جرج اسمیت نیز این روش "نمایش فاژ" را توسعه داده است، به شكلی كه پروتئین های بیشتری قابلیت تولید دارند.
فرانسیس آرنولد هم اولین تكامل هدایت شده آنزیم ها را رقم زده است كه پروتئین هایی هستند كه واكنش های شیمیایی را سرعت می بخشند.
این آنزیم ها كه بوسیله تكامل هدایت شده تولید می شوند، برای تولید همه چیز از سوخت های زیستی گرفته تا داروهای مختلف استفاده می شوند.



1398/07/12
20:26:25
5.0 / 5
4550
تگهای خبر: سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
ParsiKav