آینده اقتصاد دیجیتال در متاورس و وب3 نهفته است
با تحقق یافتن و پیشرفت فناوری هایی مانند ˮمتاورسˮ و ˮوب۳ˮ باید انتظار داشته باشیم که آینده اقتصاد دیجیتال را در آنها ببینیم.
به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، در اولین روزهای ظهور اینترنت، درک مشترکی وجود داشت که نشان می داد این تکنولوژی جدید، تحول آفرین خواهد بود و شیوه ارتباط، کار و حتی بازی ما را تغییر خواهد داد. در هر حال، همان گونه که بطور فزاینده ای به وب وابسته شده ایم، جنبه تاریک آنرا هم دیده ایم؛ از داده های ضد و نقیض گرفته تا تداخل در انتخابات. واضح است که اینترنت، پناهگاه امنی نیست که زمانی به آن فکر می کردیم.
اگر راهی برای ایجاد یک اینترنت جدید وجود داشته باشد، چه پیش می آید؟ سیستمی که علاوه بر امنیت، قدرت تغییر نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را داشته باشد. این وعده، "وب۳"(Web3) است که گاهی اوقات از آن به عنوان "متاورس"(Metaverse) یاد می شود.
وب۳، نسل سوم اینترنت بشمار می رود و بر این فلسفه بنا شده است که اینترنت باید بیشتر یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوتر ها باشد تا یک شبکه متمرکز. این بدان معناست که هیچ نقطه شکست واحدی وجود ندارد و هیچ مرجع مرکزی، کنترل جریان اطلاعات را در اختیار ندارد.
متاورس، اصطلاحی ابداع شده از رمان علمی تخیلی معروف "Snow Crash" نوشته "نیل استفنسون"(Neal Stephenson) است که جهان واقعیت مجازی را به عنوان تکامل اینترنت پیش بینی می کند. متاورس را نباید با وب۳ که سومین مرحله توسعه وب جهانی است، اشتباه گرفت. متاورس به یک دنیای اینترنت موازی مبتنی بر واقعیت مجازی اشاره دارد که در آن کاربران می توانند با یکدیگر و همین طور با اشیای دیجیتال، در یک فضای سه بعدی تعامل داشته باشند. این به مفهوم گسترش اینترنت به یک دنیای مجازی سه بعدی است. این فناوری، یک پلت فرم فراگیر، تعاملی و اجتماعی است که در آن افراد می توانند برای نشان دادن خود، خرید و فروش دارایی مجازی و تعامل با سایر کاربران در لحظه، آواتارهایی را ایجاد کنند.
وب۳ بیشتر در مورد فناوری بلاک چین و مفاهیمی مانند هویت دیجیتال، قراردادهای هوشمند و "برنامه های غیرمتمرکز"(dApps) است. آمار شرکت آلمانی "استاتیستا"(Statista) نشان میدهد که ارزش بازار جهانی متاورس در سال ۲۰۲۲، به ۴۷.۴۸ میلیارد دلار رسیده و مقرر است تا سال ۲۰۳۰ به ۶۷۸.۷ میلیارد دلار افزایش یابد.
"ریچارد انتروپ"(Richard Entrup)، مشاور شرکت آمریکایی "میفیلد"(Mayfield)، اظهار داشت: برای من اعجاب انگیز است که برندها، متاورس هایی را به وجود می آورند که ما را به محدودیت ها و ساختارهای دنیای فیزیکی متصل می کنند. آنها باید به ما امکان دهند تا واقعیت جدیدی را تجربه نماییم که توسط ساختارهای فیزیکی قدیمی محدود نمی گردد.
در حقیقت، متاورس توسط جهان فیزیکی محدود نمی گردد اما به زمان یا مکان هم محدود نیست. این یک دنیای کاملا مجازی است که در آن هر چیزی ممکن خواهد بود. بسیاری براین باورند که متاورس، یک طرح نظری برای آینده است اما به اتصال دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی مربوط می شود. این فناوری، افراد را برای تعامل داشتن و دور هم بودن، در یک فضای مجازی و مشترک دور هم جمع می کند.
انتروپ افزود: من که شخصا شاهد گذر از دنیای بدون اینترنت به دنیای دارای اینترنت متصل جهانی بوده ام، شنیدن همان نظرات منفی در مورد متاورس را خنده دار می دانم. من به تازگی در مورد این مساله سخنرانی کردم. خیلی از مدیران قدیمی تر فناوری اطلاعات، ابراز نگرانی کردند و اظهار داشتند که فرزندان ما هم اکنون بیش از حد در رسانه های اجتماعی و بازی ها حضور دارند و متاورس، این مساله را تشدید می کند. از نظر من، وب۳ قایقی است که نمی خواهم آنرا از دست بدهم و معتقدم شرکت های بزرگ هم نباید آنرا از دست بدهند. من باور دارم که می توانیم با بهره گیری از متاورس، به رشد درآمد، سبقت گرفتن در رقابت و بهبود تجربه مشتری دست یابیم.
وب۳ بسیار متمایز از "وب ۲.۰"(Web 2.0) است. در صورتیکه وب ۲.۰ متمرکز و غیرقابل همکاری است، وب۳ غیرمتمرکز و قابل تعامل است. هدف اصلی متاورس در وب۳، ایجاد تجربیات و یک سیستم جدید مالکیت و سیستم مالی است. این امر بوسیله رمزهای "ان اف تی"(NFT) به دست می آید که می توان آنها را به عنوان محصولات یا خدمات به کار گرفت و با ارزهای دیجیتال بوسیله بلاک چین که زیرساخت وب۳ است، خرید و فروش کرد.
وب۳ هنوز در مراحل اولیه پذیرش توسط عموم مردم است. نتایج یک نظرسنجی مشترک نشان میدهد که از ۲۵۰۰ شرکت کننده در سراسر اروپا و آمریکا، ۶۱ درصد اعلام نموده اند که با یک یا چند مورد از مفاهیم وب۳، متاورس و ان اف تی آشنا هستند. از طرف دیگر، ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که هیچگاه چیزی در مورد این سه مفهوم نشنیده اند. با این وجود، همانطور که موارد استفاده از وب۳ همچنان درحال رشد است، آگاهی در مورد آن احتمالاً افزایش خواهد یافت؛ خصوصاً در بین شرکت هایی که به دنبال سود بردن از مزایای این تکنولوژی جدید هستند.
"جوئل هازان"(Joel Hazan)، مدیرعامل شرکت آمریکایی "گروه مشاوره بوستون"(BCG) اظهار داشت: نظرسنجی اخیر گروه مشاوره بوستون نشان میدهد که ۶۵ درصد از افرادی که پیش تر ان اف تی خریداری نموده اند، ترجیح می دهند تا بجای یک کالای لوکس مانند یک کیف یا ساعت لوکس، یک ان اف تی "بلوچیپ"(Blue chip) هدیه بگیرند. برندهای وب۳، برندهای لوکس جدید هستند.
موارد استفاده، میزان دسترسی و مشارکت جامعه و وفاداری به آنرا شامل می شوند. باتوجه به تحلیل و بررسی گروه مشاوره بوستون، موارد استفاده کلان شامل استفاده از متاورس برای آگاهی یافتن در مورد برند و نمایشگاه های مجازی است. شرکت هایی مانند "فراری"(Ferrari)، "نایک"(Nike) و "ردبول"(Red Bull) پیش تر برای ایجاد آگاهی و هیجان در مورد محصولات، خودرا در دنیای مجازی تبلیغ کرده اند.
در زمینه تعامل و وفاداری جامعه، موارد استفاده کلان شامل توسعه کانال های خدمات مشتری مجازی، عرضه تجربیات در مورد محصول دیجیتال و ایجاد آواتارهای شخصی سازی شده برای مشتریان است. به عنوان مثال، شرکت ایتالیایی "دولچه گابانا"(Dolce & Gabbana)، یک مجموعه ان اف تی به وجود آورده است که امکان دسترسی مشتریان به تجربیات منحصر به فرد آنلاین را در زندگی واقعی، مشابه یک برنامه عضویت فراهم می آورد.
وب۳ علاوه بر تعامل و وفاداری، می تواند برای عرضه منابع جدید درآمد و مدلهای تجاری استفاده گردد. به عنوان مثال، پلت فرم "دیسنترالند"(Decentraland)، یک دنیای مجازی است که از بلاکچین "اتریوم"(Ethereum) پشتیبانی می کند. کاربران دیسنترالند می توانند قطعاتی از زمین را بخرند، بفروشند یا اجاره کنند و آنرا برای ساختن هر آنچه که می خواهند، به کار ببرند. این تجربیات مجازی می توانند موارد گوناگونی، از بازی های ساده گرفته تا محتوای آموزشی و تجربیات اجتماعی را شامل شوند.
بازی هایی مانند دیسنترالند و "د سندباکس"(The Sandbox)، جریان های درآمد جدیدی را که از تجربه های وب۳ حاصل می شوند، برجسته کرده اند. این مدلها موارد زیر را شامل می شوند.
املاک مجازی که به باعث آن، کاربران می توانند زمین مجازی بخرند، بفروشند یا اجاره کنند. سفارش بی نهایت برای سازندگان که به باعث آن، سازندگان تشویق می شوند تا به توسعه محتوا ادامه دهند چونکه درصدی از درآمد آثار خودرا به دست می آورند. بازی برای کسب درآمد که به باعث آن، کاربران می توانند با انجام دادن بازی ها، جوایزی را کسب کنند. در هر حال، بازی تنها صنعتی نیست که از وب۳ سود می برد. با بلوغ فناوری، خیلی از صنایع دیگر احتمالاً آغاز به کاوش و پیاده سازی موارد استفاده از وب۳ خواهند کرد تا ارزش جدیدی را برای کسب وکار خود به وجود آورند. این موارد شامل هنر، رسانه های اجتماعی، سرگرمی، مراقبت های بهداشتی، مد و تجمل و همچنین، بخش عمومی هستند. در اینجا، هر کدام از موارد ذکر شده را بطور مختصر توضیح خواهیم داد.
هنر
صنعت هنر هم اکنون درحال انجام دادن آزمایش هایی با فناوری وب۳ است تا تجربیات جدیدی را برای هنرمندان و خریداران بوجود آورد. به عنوان مثال، "NFTify" پلتفرمی است که به هنرمندان امکان می دهد تا آثار هنری خودرا بصورت ان اف تی عرضه کنند. سپس، این ان اف تی ها را می توان در بازار آزاد خرید، فروش یا معامله کرد. علاوه بر ان اف تی ها، از وب۳ می توان برای ایجاد گالری های هنری مجازی هم استفاده نمود. از این گالری ها می توان برای به نمایش گذاشتن آثار یک هنرمند بهره برد و فضایی را برای مشاهده و خرید آثار هنری فراهم آورد. انتروپ در مورد ان اف تی ها اظهار داشت: ما به موارد بیشتری از این خرید و فروش ها نیاز داریم تا به افزایش آگاهی در مورد اهداف باارزش کمک کنند.
رسانه های اجتماعی
رسانه اجتماعی، صنعت دیگری است که می تواند از پذیرش وب۳ بهره مند شود. به عنوان مثال، توئیتر به کاربران این امکان را می دهد که تصاویر ان اف تی پروفایل خودرا به اعضای "توئیتر بلو" (Twitter Blue) نشان دهند. نتایج این امر، دو جانبه است. ابتدا هنرمندان می توانند از توییتر برای نمایش و فروش آثار هنری خود استفاده کنند. دوم، خریداران می توانند از توییتر برای یافتن و خرید آثار هنری استفاده کنند. رسانه های اجتماعی هم در ایجاد جامعه، نقش اساسی دارند.
هازان اظهار داشت: برندهای وب۳، یک جامعه دارند نه مشتری. وقتی شرکت "RTFKT" را طی شش ماه بررسی می کنید، می بینید که آنها بیش از ۱.۵ میلیارد دلار ارزش ناخالص کالا ساخته اند اما تصمیم گرفته اند که فقط ۳۰۰ میلیون دلار را برای خود نگه دارند و میلیونها دلار را به جامعه بازگردانند.
سرگرمی
صنعت سرگرمی هم استفاده از فناوری وب۳ را آغاز نموده است. رویدادهای مختلفی توسط افراد مشهور در دنیای مجازی با پشتیبانی وب۳ برگزار شده اند که از میان آنها می توان به برگزاری کنسرت ها اشاره نمود. این امر امکان می دهد تا سطح جدیدی از تعامل با طرفداران و توانایی فروش بلیط، کالا و سایر موارد در رابطه با کنسرت فراهم گردد.
مراقبت های بهداشتی
بهداشت و درمان، یکی دیگر از صنایعی است که می تواند از پذیرش وب۳ بهره مند شود. استفاده از وب۳ می تواند به ایجاد یک تجربه مراقبت بهداشتی ایمن تر، کارآمدتر و همه جانبه کمک نماید. به عنوان مثال، فیزیوتراپی، از دید کامپیوتری برای اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل صدمه دیده و پیشرفت بهبودی بیماران استفاده می نماید.
مد و تجمل
صنعت مد و تجمل هم استفاده از وب۳ را آغاز نموده است. به عنوان مثال، شرکت آلمانی "هوگو باس"(Hugo Boss)، یک چالش "TikTok" را شروع کرد که در آن، شرکت کنندگان می توانستند ان اف تی برنده شوند. این چالش، انتشار ۳.۱ میلیون ویدیو و بیش از ۷.۵ میلیارد بازدید به همراه داشت. مجموعه "کلینیک"(Clinique) متعلق به "استه لودر"(Estee Lauder) هم میزبان مسابقه ای برای مشتریانی بود که عضو برنامه موسوم به "وفاداری"(loyalty) آن بودند تا فرصتی را برای برنده شدن محصولات رایگان به مدت ۱۰ سال فراهم آورد..
بخش عمومی
بخش عمومی هم استفاده از وب۳ را آغاز نموده است. وب۳ می تواند فرآیندهای بخش عمومی را بطور تصاعدی کارآمدتر کند و امکان دسترسی به خدمات دولتی را برای کسانی که به آنها نیاز دارند، افزایش دهد. به عنوان مثال، دولت ها می توانند از وب۳ در ایجاد هویت دیجیتال برای شهروندان استفاده کنند. از این هویت های دیجیتالی می توان برای دسترسی به خدمات مختلف دولتی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزشی و تامین اجتماعی استفاده نمود. علاوه بر این، وب۳ را می توان برای ایجاد سیستم های رای گیری دیجیتالی که روی بلاک چین اجرا می شوند، به کار برد. این کار، امکان رای گیری ایمن تر و شفاف تر را فراهم می آورد.
منبع: پارسی كاو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب