شغل افراد علمی زیر ذره بین مجله نیچر ؛

دانشمند نابینا جهان را با صدا رصد می کند

پارسی کاو دانشمند نابینا جهان را با صدا رصد می کند

به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا و به نقل از نیچر، در این تصویر "واندا دیاز مرسد" دانشمند کامپیوتر و اخترفیزیکدان درحال کار مقابل آشکارساز "ویرگو" است. "مرسد" در مصاحبه با مجله نیچر درباره شغل خود گفته است: من در مقابل "ویرگو" (Virgo ) ایستاده ام. "ویرگو" یک آشکارساز امواج گرانشی در نزدیکی شهر پیزا ایتالیا است. اینجا جایی است که من بعنوان دانشمند کامپیوتر و اخترفیزیکدان مشغول به کار هستم و مقابل من یکی از سه بازوی سه کلیومتری این آشکارساز قرار دارد که در آن یک لیزر بین دو آینه موجود در یک لوله درونی حرکت کرده و جریان دارد. این بازوها تغییرات بسیار کوچک در فضا-زمان را هنگامی که امواج گرانشی حتی از فاصله بسیار دور کیهان هم می رسند، حس می کنند.
بعضی از رویدادها در جهان مانند انفجار ستارگان عظیم، سبب ایجاد امواج گرانشی و پرتوهایی می شوند که تلسکوپ های معمولی و تلسکوپ های اشعه ایکس قادر به تشخیص آنها هستند. این پرتوها حاوی اطلاعاتی مهم در مورد منشا امواج گرانشی یا رویدادهایی که آنها را ایجاد کرده، هستند.
من اهل پورتوریکو هستم و در بیست سالگی بینایی خویش را به علت رتینوپاتی دیابتی دژنراتیو از دست دادم. ازاین رو همانطور که می بینید من از صدا برای کاوش و اندازه گیری امواج گرانشی استفاده می کنم. دارای مدرک دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه گلاسگو انگلستان هستم، ازاین رو می توانم ابزارهای نرم افزاری را برای تجزیه و تحلیل داده های نجومی و تبدیل آنها به صدا توسعه دهم. می خواهم با کمک ریاضیات، همتایان احتمالی اشعه ایکس امواج گرانشی را که توسط "ویرگو" شناسایی شده، شناسایی کنم.
داده های امواج گرانشی حاصل از برخورد سیاه چاله ها را "جیرجیر" می نامند، چونکه وقتی داده ها به صدا تبدیل می شوند، همانند صدای یک پرنده به نظر می رسند.
"ویرگو" حالا به منظور توسعه و ارتقا بسته شده، اما بعد از ژوئن ۲۰۲۲ بازگشایی می شود. در همین حال، من با همکارانم درحال کار بر روی زیرساخت های تحقیقاتی برای شهروندان اروپا هستیم. ما نرم افزاری را توسعه خواهیم داد که هرکسی (صرف نظر از محل زندگی یا هرگونه معلولیت)، می تواند از آن برای تهیه داده های چند حسی و مشارکت در تحقیقات استفاده نماید.
برای درک اندازه "ویرگو"، تا انتهای یکی از بازوهای آن رفته و بازگشته ام. دوست دارم هنگام راه رفتن آواز بخوانم تا بتوانم بهتر بر مقصد مورد نظرم تمرکز کنم، اما وقتی آشکارساز باردیگر راه اندازی شود، آنقدر حساس است که امکان دارد صدای من را هم ثبت کند. ازاین رو افرادی که در اتاق کنترل هستند، گاهی به من می گویند که نمی توانم راه بروم و آواز بخوانم.

1400/06/14