توسعه یك لنز تماسی هوشمند برای درمان بیماری های چشمی

توسعه یك لنز تماسی هوشمند برای درمان بیماری های چشمی

پارسی كاو: مركز تحقیق و نوآوری نانوالكترونیك و فناوری های دیجیتال ˮIMECˮ بتازگی لنزهای تماسی هوشمند مبتنی بر هیدروژل توسعه داده است كه این لنزها دارای یك ˮریزتراشهˮ(microchip) سیلیكونی، یك ˮچراغ نوری ال ای دیˮ(integrated LED light) و یك آنتن فركانس رادیویی(RF) برای انتقال بی سیم انرژی است.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، شركت بلژیكی IMEC ادعا می كند كه این لنزها راه را برای سنسورهای نوری با قابلیت ارسال دارو برای درمان برخی بیماری های چشمی فراهم می آورد، در نتیجه لنزهای تماسی به صورت مداوم می توانند بر علائم بیماری های چشمی كاربران نظارت داشته و حتی آنها را درمان كنند.
دانشگاه "گنت"(UGent) بلژیك با همكاری شركت ژاپنی "SEED" و شركت "IMEC" موفق به ابداع یك دستگاه شدند كه قطعات الكترونیكی انعطاف پذیر را طراحی می كرد و سپس آنها را با این لنز هیدروژلی نرم تركیب می كرد.
این لنزها می بایست در حالیكه قابلیت الكتریكی دارند، نفوذپذیری اكسیژن باز داشته، بدون چین و نازك باشند تا كاربران بتوانند به راحتی از آنها استفاده كنند، بدین منظور پژوهشگران در این مطالعه توجه خاصی به این مساله داشتند.
نفوذ پذیری اكسیژن(OP) یك پارامتر از یك لنز است كه بیان كننده توانایی این لنز در اجازه دادن به اكسیژن برای رسیدن به چشم با پدیده انتشار است. در لنز نرم این فاكتور وابسته به ضخامت لنز و مواد لنز به خصوص محتوای آب است. این روزها مقادیر معمولی نفوذپذیری اكسیژن برای لنزهای تماسی هیدروژل بین ۲۵ تا ۵۰ است.


لنزهای یاد شده دارای یك چراغ ال.ای.دی آبی هستند كه این چراغ توسط یك آنتن فركانس رادیویی عمل می كند. این آنتن به هر سنسور نوری اجازه انتقال اطلاعات به دستگاه دستی برای تجزیه و تحلیل چشم را می دهد.
پروفسور "هربرت د اسمت"(Herbert De Smet) از دانشگاه گنت و شركت imec اظهار داشت: این لنزهای تماسی هوشمند می توانند برای اصلاح نور چشم بیماران مبتلا به پیر چشمی مفید باشند. از این لنزها همین طور می توان برای افرادی كه از ناحیه عنبیه چشم مشكل دارند باز موثر واقع شود. بعضی از مشكلات عنبیه "فقدان مادرزادی عنبیه چشم"(aniridia) و "شكاف در عنبیه"(coloboma) هستند. ما توسط این لنزی كه توسعه داده ایم، می توانیم به صورت منظم پارامترهایی مانند غلظت برخی مواد در اشك را كنترل نماییم.
وی در اختتام به صورت خلاصه این لنز را تعریف كرد و اظهار داشت: لنز تماسی هوشمند ما شامل یك میكروسیستم بی سیم مبتنی بر هیدروژل است. این میكروسیستم در داخل لنز تماسی تعبیه شده است. این لنز دارای شكل یك لنز طبیعی است و ضخامت كل آن در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میكرومتر است.



1397/09/26
13:49:12
5.0 / 5
4564
تگهای خبر: دیجیتال , فناوری , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ParsiKav