پخش باردیگر مواد سیارك بنو در فضا

پارسی كاو: تصاویر ثبت شده توسط فضاپیمای ˮاسیریس-ركسˮ(OSIRIS-REx) ناسا نشان میدهد سیارك ˮبنوˮ(Bennu) بتازگی با فشار قسمتی از خودرا به فضا ریخته است.

به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، چندی قبل فضاپیمای "ناسا" متوجه اتفاقی شد و دریافت سیارك "بنو" در حال خارج كردن ذراتی از خود به درون فضا است. تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای اسیریس-ركس ناسا به دانشمندان كمك می نماید تا بدانند كه چرا ذرات كوچك گاهی از سطح سیارك بنو كه یك سیارك تقریباً كروی و شبیه یك توپ چرخان است، خارج می شوند.
سیارك ۱۰۱۹۵۵ بن نو ( ۱۰۱۹۵۵ Bennu) یكی از سیارك های آپولو است كه كشف آن توسط پروژهٔ «لینیر» بررسی سیارك های نزدیك به زمین لینكلن(LINEAR) در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۹ صورت گرفت. این سیارك هدفِ برنامه ریزی شدهٔ مأموریتِ اسیریس-ركس قرار گرفته كه برای تهیه و آوردن نمونه به زمین در سال ۲۰۲۳ فرستاده شده است. مواد نمونه جهت بررسی بیشتر و دقیق تر هویت آن سیارك استفاده خواهد شد.
برای ستاره های دنباله دار یخی كه به خورشید نزدیك می شوند، انفجارها سوژه غیرمعمولی نیست اما برای سیارك ها این مساله نادر و عجیب است.
فضاپیمای اسیریس-ركس از بدو ورود به مدار خود در ۳ دسامبر ۲۰۱۸، سیارك بنو را تعقیب كرده است.
این فضاپیما ناسا مجهز به دوربین قوی به نام OCAMS است كه در ۶ ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز ذرات خارج شده از سیارك بنو را شناسایی كرد. حالا نیز بار دیگر این دوربین ها موفق به ثبت لحظه ای شدند كه این سیارك در حال خارج كردن موادی از ساختار خود به فضا بود.
بگفته پژوهشگران ذرات خارج شده اندك بودند و فقط به مقیاس سانتی متر می رسیدند. در بزرگترین خروج، ۲۰۰ ذره توسط سیارك بنو خارج شده است.
یافته های این مطالعه در مجله "Science" منتشر گردید.

1398/09/16