این تكنولوژی جدید، خانه را از گرمای تابستانی حفظ می نماید

این تكنولوژی جدید، خانه را از گرمای تابستانی حفظ می نماید

پارسی كاو: پژوهشگران دانشگاه ˮام. ای. تیˮ، فناوری جدیدی برای مبارزه با گرمای تابستانی عرضه داده اند كه نسبت به روش های دیگر، هزینه كمتری دارد.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از ام. آی. تی نیوز، ادارت و ساختمان های مسكونی برای مبارزه با گرمای تابستان از سیستم تهویه هوا استفاده می نمایند. تخمین زده شده كه در آمریكا، حدود شش درصد الكتریسیته برای این سیستم ها صرف می گردد و سالانه ۲۹ میلیارد دلار هزینه دارد.
مهندسان دانشگاه "ام. آی. تی" (MIT)، یك غشای ضد گرما ابداع نموده اند كه با به كار بردن آن در پنجره های ساختمان، می توان تا ۷۰ درصد گرمای خورشید را بازگرداند. این غشا می تواند شفافیت خویش را در دمای زیر ۳۲ درجه سلسیوس (۸۹ درجه فارنهایت) حفظ كند.
پژوهشگران باور دارند این غشا در رد كردن گرما، مانند یك سیستم خودكار عمل می كند. به قول آنها، اگر همه پنجره های ساختمان با این غشا پوشیده شوند، هزینه تهویه هوا و انرژی تا ۱۰ درصد كاسته می شود.


این غشا، مانند یك پوشش پلاستیكی است و به خاطر وجود ریزذرات داخل آن، خصوصیت های ضد گرمایی دارد. جنس این ریزذرات، از نوعی ماده متغیر است كه با قرار گرفتن در معرض دمای ۸۵ درجه فارنهایت یا بالاتر، كوچك می شوند. هنگامی كه ریزذرات در شكل فشرده تری قرار می گیرند، باعث می گردد كه غشای شفاف، نیمه شفاف یا مات به نظر برسد.
به كار بردن این غشا در پنجره ها باعث خنك شدن ساختمان و ورود میزان كافی از نور به آن می گردد. "نیكولاس فنگ" (Nicholas Fang)، استاد مهندسی مكانیك دانشگاه ام. آی. تی اظهار داشت: این ماده، جایگزین مقرون به صرفه و كارآمدی برای فناوری های پنجره های هوشمند است كه هم اكنون به كار می روند.
وی ادامه داد: پنجره های هوشمند، كارآیی بالایی در مرتفع ساختن گرمای خورشید ندارند و انرژی بسیاری هم جهت استفاده از آنها مورد نیاز است. ما باور داریم می توان مواد و پوشش های جدیدی برای مقابله با این مشكل عرضه داد.
نتایج این پژوهش، در مجله " Joule" به چاپ رسیده است.



1397/08/19
14:46:22
5.0 / 5
4783
تگهای خبر: فناوری , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
ParsiKav