پیش بینی رفتارهای تهاجمی كودكان مبتلا به اوتیسم با یك سنسور نوین

پیش بینی رفتارهای تهاجمی كودكان مبتلا به اوتیسم با یك سنسور نوین

پارسی كاو: پژوهشگران بتازگی سنسوری توسعه داده اند كه با نظارت بر تعریق بدن كودكان مبتلا به اوتیسم حملات آنها را قبل از رخ دادن پیش بینی می كند.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات كلامی و غیر كلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشكل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می شود. حالا پژوهشگران سنسوری مثل ساعت مچی را توسعه داده اند كه با نظارت بر تعریق بدن كودكان مبتلا به اوتیسم این رفتارها را قبل از بروز شناسایی می كند.
متاسفانه بروز رفتارهایی مانند خودآزاری و پرخاشگری از علایم بیماری اختلال طیف اوتیسم است كه می تواند هم برای افراد مبتلا به این بیماری و هم برای خانواده آنها امری ناخوشایند باشد چونكه والدین آنها نمی توانند به راحتی در اماكن عمومی همراه با كودكان خود بروند چونكه هر لحظه امكان دارد این كودكان پرخاشگر شوند اما دیگر جای نگرانی نیست چونكه دانشمندان ابزار نظارتی جدیدی را تولید كرده اند كه می تواند این رفتارهای ناگهانی را پیش بینی نماید.
یكی از علائمی كه افراد مبتلا به اوتیسم دارند، استرس است. این افراد گاها با این مسئله دست و پنجه نرم می كنند اما در بعضی مواقع آنها با مشكلات دیگری نیز مواجه می شوند و رفتارهای پرخاشگرایانه ای از خود نشان می دهند كه اگر بتوان این رفتارها را زودتر پیش بینی نمود بسیار كارآمد خواهد بود.


بتازگی پژوهشگران "دانشگاه میزوری"(University of Missouri) آمریكا با همكاری شركتی به نام "Affectiva" سنسوری موسوم به "حسگر كیو"(Q-Sensor) توسعه داده اند كه قادر می باشد افزایش سطح "فعالیت الكتریكی پوست" (electrodermal activity) را كه یك شاخص مهم در بروز رفتارهای پرخاشگرانه كودكان مبتلا به اوتیسم است، شناسایی كند. طی این مطالعه پژوهشگران هشت كودك مبتلا به موارد جدی از اختلال طیف اوتیسم بود را مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند تا سنسور كیو را به دور مچ دست یا مچ پای خود ببندند. در گام بعدی پژوهشگران كودكان را مورد بررسی قرار دادند و رفتارهای آنها از نظر شدت پرخاشگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و رتبه بندی شد.
بعد از اتمام آزمایشات، پژوهشگران دریافتند كه فعالیت الكتریكی پوست كودكان كه نشان دهنده سطح عرق آنها است، ۶۰ درصد قبل از بروز این رفتارها افزایش می یابد.
"بردلی فرگوسن"(Bradley Ferguson)، پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: افزایش فعالیت الكتریكی پوست به ما می گوید كه پیكر شخص نسبت به چیزی كه می تواند استرس زا باشد، از نظر فیزیولوژیكی واكنش نشان داده است. اگر والدین یا پرستاران كودكان مبتلا به اوتیسم پیش از بروز این علایم از آن باخبر شوند امكان دارد آنها بتواند به نحو بهتری این شرایط را كنترل كنند.
البته این اولین بار نیست كه ابزاری برای تشخیص زوتر این رفتار توسعه داده می شود برای اینكه چند ماه گذشته پژوهشگران "دانشگاه نورث ایسترن" آمریكا مچ بندی توسعه داده بودند كه رفتارهای تهاجمی افراد مبتلا به اوتیسم را پیش بینی می كرد.


پژوهشگران "دانشگاه نورث ایسترن" آمریكا موفق به توسعه یك مچ بند هوشمند شدند كه با نظارت بر نشانگرهای استرس مانند ضربان قلب، تولید عرق، درجه حرارت سطح پوست و حركات بازو می تواند زمان وقوع رفتارهای تهاجمی مبتلایان به اوتیسم را پیش بینی نماید. این مچ بند مجهز به چند سنسور است و این حسگرها می توانند با نظارت بر نشانگرهای استرس مانند ضربان قلب، تولید عرق، دمای سطح پوست و حركات بازو بیماران، شروع رفتارهای تهاجمی افراد مبتلا به اوتیسم را ۶۰ ثانیه زودتر پیش بینی كنند. دستگاه مذكور می تواند بر طبق تغییرات فیزیولوژیكی، با دقت ۸۴ درصد و یك دقیقه جلوتر وقوع رفتارهای تهاجمی را پیش بینی نماید.
یافته های این مطالعه در مجله " Frontiers in Psychiatry "منتشر شد.




منبع:

1398/07/22
18:17:59
5.0 / 5
4683
تگهای خبر: ارتباطات , شركت , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
ParsiKav