ابداع یك سنسور پوشیدنی كه سطح اكسیژن بدن را اندازه گیری می كند

ابداع یك سنسور پوشیدنی كه سطح اكسیژن بدن را اندازه گیری می كند

پارسی كاو: مهندسان آمریكایی، نوعی سنسور انعطاف پذیر ابداع نموده اند كه می تواند سطح اكسیژن خون را اندازه گیری نماید.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از یورك الرت، مهندسان "دانشگاه كالیفرنیا، بركلی"(UC Berkeley)، سنسور انعطاف پذیری ابداع نموده اند كه می تواند از سطح اكسیژن خون در پوست، بافت ها و اندام ها نقشه برداری كند و به این ترتیب، روش جدیدی برای ترمیم زخم عرضه نماید.
"یاسر خان"(Yasser Khan)، دانشجوی فارغ التحصیل در رشته مهندسی برق و علوم كامپیوتر اظهار داشت: با شنیدن نام "اكسیمتر"(oximeter)، معمولا سنسورهای اكسیژن خون را تصور می نماییم كه خشك و بزرگ هستند. گروه ما می خواهد از این حد فراتر برود و اكسیمترهایی عرضه نماید كه سبك، نازك و انعطاف پذیر هستند.
این سنسور، از مواد آلی تولید شده كه روی یك پلاستیك انعطاف پذیر قابل اتصال به بدن چاپ شده اند. این ابزار بر خلاف اكسیمترهای معمول، می تواند سطح اكسیژن خون را در شش نقطه تشخیص دهد و در هر نقطه ای از بدن قابل استفاده می باشد. از این فناوری می توان برای نقشه برداری از اكسیژن بافت های پوست و یا بررسی سطوح اكسیژن در اندام پیوند زده شده بهره برد.
"آنا كلاودیا آریاس"(Ana Claudia Arias)، استاد مهندسی برق و علوم كامپیوتر دانشگاه كالیفرنیا، بركلی اظهار داشت: این سنسور پوشیدنی، برای همه ابزار پزشكی كه در بررسی اكسیژن مورد استفاده قرار می گیرند، كارآمد است. بیماران مبتلا به دیابت و یا وقفه تنفسی در خواب می توانند از این سنسور در هر جایی استفاده كنند تا سطح اكسیژن خون خویش را بسنجند.
اكسیمترهای كنونی، تنها می توانند نواحی خاصی از بدن مانند نوك انگشتان یا نرمه گوش را بررسی كنند و سطوح اكسیژن خون را فقط در یك نقطه از بدن اندازه می گیرند.
یاسر خان افزود: بررسی سطح اكسیژن در مناطقی از بدن مانند پیشانی، بازوها و پاها، واقعا چالش برانگیز است.
وی ادامه داد: جراحان معمولا بعد از پیوند زدن یك اندام، می خواهند میزان دریافت اكسیژن را در همه قسمت های آن بررسی كنند. با داشتن این سنسور، جراح می تواند آنرا در قسمت های گوناگون حركت دهد و سطح اكسیژن را بسنجد.
این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.



1397/08/18
22:49:32
5.0 / 5
4867
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
ParsiKav