عكس روز آژانس فضایی اروپا؛

شفق قطبی در اورانوس

شفق قطبی در اورانوس

پارسی كاو: آژانس فضایی اروپا به تازگی در حساب كاربری خود در اینستاگرام تصویری شگفت انگیز از شفق قطبی در سیاره اورانوس را منتشر نموده است.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا، آیا می دانستید كه آب وهوای فضا حتی بر مناطق دورتر از سیستم خورشیدی ما هم تاثیر می گذارد؟ شفق قطبی یكی از پدیده های جوی كره زمین است. شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرك در آسمان شب است و معمولا در عرض های نزدیك به دو قطب زمین بر اثر برخورد ذرات باردارِ باد خورشیدی و یونیزه شدن مولكول های موجود در یون سپهر زمین به وجود می آید.
در مشتری و زحل قطب های مغناطیسی قوی تری وجود دارد كه هر دوی آن ها كمربند تشعشع بزرگی دارند و شفق های قطبی به وضوح توسط تلسكوپ هابل در آن ها دیده شده است. در اورانوس و نپتون هم شفق قطبی وجود دارد.
شفق های قطبی در مكانی مانند زمین توسط بادهای خورشیدی تولید می شود، ولی در مشتری اقمار آن به خصوص قمر lo علت وجود این پدیده هستند.
این پدیده همینطور در مریخ و زهره هم دیده می شود، چونكه زهره دارای مغناطیس درونی نیست. شفق قطبی در زهره گاهی اوقات تمام سیاره را هم می پوشاند. این پدیده در زهره توسط بادهای خورشیدی تولید می گردد.
اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیكی به خورشید و سومین سیاره از نظر اندازه و چهارمین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس هر ۸۴ سال و ۷ روز یك بار به دور خورشید می گردد. همینطور هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه یك دور به دور خودش می چرخد.
این تصویر توسط تلسكوپ فضایی هابل كه دارای لنزهای فرابنفش است، ثبت شده است. تلسكوپ هابل طی یك ماه (۱ تا ۵ و ۲۲ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) دو بار از این سیاره تصویر را ثبت نمود و دانشمندان توانستند توسط این تصویر، شفق های قطبی درخشان این سیاره را تشخیص دهند.
این مشاهدات همینطور به دانشمندان در یافتن قطب های مغناطیسی اورانوس و ردیابی دو پدیده بین سیاره ای كه با استفاده از سیستم خورشیدی پخش می شود، كمك كرد.



1397/08/16
14:50:53
5.0 / 5
4881
تگهای خبر: اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ParsiKav