کراس اوور چیست و چه مشخصاتی دارد؟

کراس اوور چیست و چه مشخصاتی دارد؟

پارسی کاو: چند سالی است که خودرو های کراس اوور بسیار پرطرفدار شده و هر ساله بخش اعظمی از فروش کمپانی های مختلف به این نوع مدلها اختصاص پیدا می کند.


به گزارش پارسی کاو به نقل از خبر آنلاین، به نقل از آخرین خودرو، بر مبنای آمارهای رسمی، خودرو های شاسی بلند و کراس اوور حال بیشترین مشتری را در سراسر دنیا دارند، طوری که بازار سایر مدلها را کساد کرده و حتی سبب توقف تولید بعضی از آنها شده اند. خودرو های کراس اوور و شاسی بلندها (SUV) با آنکه اشتراکات ظاهری زیادی با هم دارند، اما از لحاظ فنی و ساختاری، متفاوت از هم هستند. از نظر عموم مردم، هر خودرویی که ارتفاع آن از سطح زمین بالاتر از حد متعارف باشد، در دسته شاسی بلندها جای می گیرد. از ین جهت، بسیاری از کراس اوورهای موجود در بازار با لفظ شاسی بلند خطاب می شوند. اما تعریف واقعی یک خودروی کراس اوور چیست و چه مشخصاتی دارد؟
تفاوت خودرو های کراس اوور و شاسی بلند

اصلی ترین تفاوت یک خودروی کراس اوور با یک شاسی بلند را باید در زیر پوسته آنها جستجو کرد. کراس اوورها معمولا بر مبنای شاسی و بدنه یکپارچه ساخته می شوند، درست مثل مدلهای سدان. جالب این که شمار زیادی از کراس اوورها مبنی بر پلتفرمی مشترک با مدلهای سدان توسعه یافته اند. به همین خاطر نباید خیلی بر روی قابلیتهای آفرودی یک خودروی کراس اوور حساب باز کرد. همچون کراس اوورهای معروف بازار ایران میتوان به هیوندای سانتافه، تویوتا RAV۴، سری تیگو از چری و ایران خودرو ری را اشاره نمود.
اما در مقابل، یک شاسی بلند واقعی از شاسی مستقل از بدنه یا اصطلاحاً نردبانی سود می برد. این نوع شاسی مقاومت بالاتری داشته و توانایی حرکت در مسیرهای آفرود را بشکل چشمگیری بالا می برد. مرسدس G کلاس، تویوتا لندکروزر، لکسوس LX و نیسان پاترول در این دسته طبقه بندی می شوند. علاوه بر این، سیستم تعلیق مدلهای کراس اوور بیشتر برای رانندگی در شهر و جاده طراحی شده و تفاوت شاخصی با مدلهای سواری و هاچبک ندارد؛ ولی تعلیق شاسی بلندها برای نمایش بهترین عملکرد در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده آماده سازی شده است.
خودرو های شاسی بلند واقعی عموماً به موتورهای پرقدرتی مجهز هستند و به علت شاسی مقاوم تر ظرفیت یدک کشی بیشتری دارند. اما بیشتر کراس اوورها دارای موتورهای کم حجم هستند. این مساله سبب شده کراس اوورها از نظر میزان مصرف سوخت در وضعیت بهتری قرار بگیرند.
داستان کراس اوورها از کجا شروع شد؟ تا اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، شاسی بلندها به عنوان نسخه ای راحتتر و مجهزتر از وانت های آن دوران شناخته می شدند. این خودرو ها قوی، همه جارو و مناسب شرایط مختلف جاده ای بودند و کلید موفقیت آنها در همان نامشان یعنی SUV نهفته بود. شاید بدانید این نام از عبارت Sport Utility Vehicle به مفهوم خودروی اسپرت کاربردی برگرفته شده است. در اواسط دهه ۱۹۹۰، برخی خودروسازان ایده نوین خودرویی با ظاهر و ارتفاع یک شاسی بلند، اما بر پایه پلت فرم مدلهای سواری را مطرح نمودند. اینجا بود که کراس اوور به مفهوم امروزی متولد شد؛ خودرویی خانوادگی، با ارتفاع بالا، توانایی نسبی در حرکت در مسیرهای ناهموار و اغلب مجهز به سیستم چهار چرخ محرک (AWD) یا امکان سفارش آن. با این وجود، نخستین تلاش جدی برای ساخت یک خودروی کراس اوور به سال ۱۹۸۰ برمی گردد.
ای ام سی ایگل؛ جد بزرگ کراس اوورها

اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ دوران خوشی برای صنعت خودروی آمریکا نبود. ای ام سی ایگل (AMC Eagle) با ظاهری نه چندان جذاب، اما ایده ای پیشرو در این برهه وارد بازار شد. این خودرو که بیشتر به یک استیشن واگن شباهت داشت، با سیستم تعلیق مرتفع و سامانه چهار چرخ محرک دائمی به فروش می رسید. ایگل توانایی قابل قبولی در مسیرهای خارج جاده داشت و مصرف سوختش نیز برای آن دوره مناسب بود. این خودرو که مابین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ روی خط تولید قرار داشت، آغازگر مسیری جدید در صنعت خودروسازی شد.
جیپ چروکی XJ؛ حلقه گمشده شاسی بلند و کراس اوور

جیپ چروکی XJ تولیدی بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۱ را میتوان حلقه گمشده بین شاسی بلندها و کراس اوورها دانست. این مدل که با شاسی و بدنه یکپارچه تولید می شد، نسبت به نسل قبلی ابعاد کوچک تر و وزن کمتری داشت. با آنکه این نسل توانایی آفرود خویش را حفظ نموده بود، اما طراحی جمع و جور و راحتی بیشتر، آنرا برای مشتریان شهری نیز جذاب می کرد.
تویوتا RAV۴؛ تولد رسمی کراس اوور مدرن با معرفی نسل اول تویوتا RAV۴ در سال ۱۹۹۴، تعریف جدیدی از کراس اوور شکل گرفت. این خودرو که روی پلتفرمی تازه اما با بهره گیری از قطعات مدلهای کارینا و کرولا ساخته شده بود، تلفیقی از چابکی سواری شهری و قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار را ارائه می داد. نام RAV۴ از عبارت Recreational Activity Vehicle ۴-wheel Drive برگرفته شده که به مفهوم خودروی چهار چرخ محرک برای فعالیتهای تفریحی است. البته نخستین نسل این خودرو در بعضی بازارها با دیفرانسیل جلو هم بفروش رسید. جالب است بدانید که نسخه الکتریکی این خودرو در سال ۱۹۹۷ به عنوان نخستین کراس اوور برقی جهان معرفی گردید.
سوبارو فارستر؛ جایگزینی برای استیشن واگن ها در حالیکه برندهای آمریکایی تا میانه دهه ۲۰۰۰ همچنان روی شاسی بلندهای مبتنی بر وانت تمرکز داشتند، خودروسازان ژاپنی مسیر متفاوتی را انتخاب کردند. سوبارو فارستر در سال ۱۹۹۷ بر پایه پلت فرم ایمپرزا ساخته شد، اما ارتفاع بیشتری داشت، موقعیت نشستن راننده بالاتر بود و طراحی جعبه ای آن استیشن واگن های قدیمی را تداعی می کرد. پیشرانه ۲٫۵ لیتری باکسر و سیستم چهار چرخ محرک دائمی، فارستر را به خودرویی مطمئن برای تمام فصول تبدیل کرده بود.
هوندا HR-V؛ موسس کلاس کراس اوورهای کوچک نسل اول هوندا HR-V که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد، به عنوان موسس کلاس کراس اوورهای کوچک شناخته می شود. نسخه های مجهز به سیستم چهار چرخ محرک، به پیشرانه VTEC دسترسی داشتند و انتقال قدرت به محور عقب به شکل هوشمندانه و در زمان لغزش چرخ های جلو انجام می شد.
لکسوس RX؛ پیشگام کراس اوورهای لوکس

لکسوس RX در سال ۱۹۹۸ در قامت یک کراس اوور لوکس معرفی گردید و در نسل دوم خود (۲۰۰۳) به سایز متوسط ارتقا پیدا کرد. این خودرو که در ژاپن با نام هریِر عرضه می شد، تلفیقی از راحتی سدان های لوکس و توانایی شاسی بلندها را ارائه می داد. حالت «Snow» نیز برای حرکت نرم تر روی سطوح لغزنده درنظر گرفته شده بود.
فورد اسکیپ؛ ورود رسمی آمریکایی ها به بازی فورد اسکیپ که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، نتیجه همکاری مشترک با مزدا بود. این کراس اوور به سیستم چهار چرخ محرک دائمی با دیفرانسیل مرکزی قفل شونده مجهز بود و بعدها نسخه های هیبریدی و پلاگین هیبرید آن نیز ارائه شد.
لندرور دیسکاوری؛ مرز محو شاسی بلندها و کراس اوورها. لندرور دیسکاوری در سال ۱۹۸۹ با هدف پر کردن شکاف موجود بین دیفندر و مدل لوکس رنجرور معرفی گردید. در ابتدا ساختار و قابلیتهای این خودرو نزدیک به دیفندر بود، اما با گذشت زمان، دیسکاور خصوصیاتی مشابه با رنجرور پیدا کرد و مسیر تکامل آن بسمت این مدل هدایت شد. به همین خاطر، نسل های جدیدتر دیسکاوری، از کابینی راحت و باکیفیت تر و طراحی بهتر برخوردار می باشند. البته لندرور تلاش نموده با تجهیز این خودرو به سیستم های پیشرفته، قابلیت های آفرودی آنرا کماکان در سطحی قابل قبول حفظ کند. این مساله سبب شده خیلی از کارشناسان دیسکاوری را در فضای خاکستری موجود بین یک شاسی بلند و کراس اوور قرار دهند.
۳۲۲

این خودرو که مابین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ روی خط تولید قرار داشت، آغازگر مسیری جدید در صنعت خودروسازی شد. هوندا HR-V؛ موسس کلاس کراس اوورهای کوچک نسل اول هوندا HR-V که در سال ۱۹۹۸ ارائه شد، بعنوان موسس کلاس کراس اوورهای کوچک شناخته می شود. فورد اسکیپ؛ ورود رسمی آمریکایی ها به بازی فورد اسکیپ که در سال ۲۰۰۰ ارائه شد، نتیجه همکاری مشترک با مزدا بود.


منبع:

1404/06/02
13:32:27
5.0 / 5
22
تگهای خبر: آنلاین , صنعت , فروش , كیفیت
این مطلب پارسی کاو را پسندیدین؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران پارسی کاو در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ParsiKav