خرابی کمپرسور کولر ماشین علایم، عیب یابی و تعمیر

خرابی کمپرسور کولر ماشین علایم، عیب یابی و تعمیر

پارسی کاو: در ایام گرم تابستان، خرابی کمپرسور کولر ماشین می تواند جزو بدترین خبرها برای رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه باشد.


به گزارش پارسی کاو به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، کمپرسور کولر خودرو به عنوان قلب سیستم تهویه مطبوع، وظیفه فشرده سازی گاز مبرد و انتقال آن به کندانسور را بر عهده دارد. خرابی این قطعه می تواند موجب توقف خنک کنندگی، افزایش مصرف سوخت، یا لطمه به موتور شود. این مقاله با بررسی علایم خرابی، روش های عیب یابی، تعمیر، تعویض روغن و هزینه ها، به رانندگان و مکانیک ها کمک می نماید تا مشکلات کمپرسور را تشخیص دهند و مرتفع کنند.
کمپرسور کولر خودرو چیست؟ کمپرسور کولر خودرو یکی از اجزای حیاتی و اصلی در سیستم تهویه مطبوع وسایل نقلیه است که وظیفه فشرده سازی و گردش گاز مبرد (مانند R۱۳۴a یا R۱۲۳۴yf) را بر عهده دارد تا سرمایش کابین را تامین کند. این قطعه از اجزای کلیدی نظیر پوسته، پیستون یا روتور، شفت محرک، سوپاپ ها و سیستم تسمه و کلاچ الکترومغناطیسی تشکیل شده است که هماهنگی آنها دمای مطلوب داخل خودرو را تضمین می نماید. اهمیت کمپرسور کولر در حفظ آسایش سرنشینان، خصوصاً در وضعیت آب وهوایی گرم و همین طور ممانعت از خستگی راننده و افزایش ایمنی رانندگی غیرقابل انکار است. نگهداری و بررسی دوره ای این قطعه برای عملکرد بهینه سیستم کولر و ممانعت از خرابی های پرهزینه امری ضروری تلقی می شود.


علایم خرابی کمپرسور کولر رایج ترین نشانه های خرابی این قطعه در خودرو به شرح زیر هستند.
صدای غیرعادی (تق تق، زوزه) از کمپرسور این صدا به طور معمول به علت فرسودگی بلبرینگ ها، شل شدن تسمه، یا خرابی کلاچ الکترومغناطیسی رخ می دهد و نشان دهنده نیاز به بررسی فوری است.
عدم خنک کنندگی کابین حتی با روشن بودن کولر ممکنست به علت نشتی گاز مبرد، خرابی کمپرسور، یا نقص در سوپاپ ها باشد که عملکرد سرمایش را مختل می کند.
نشتی گاز یا روغن در اطراف کمپرسور یا لوله ها نشتی مبرد یا روغن (به صورت لکه های روغنی یا یخ زدگی در اطراف اتصالات) نشان دهنده ترک در پوسته یا شل بودن واشرها است که نیاز به تعمیر دارد.
روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور این مشکل اغلب به علت نقص در رله کمپرسور، فشار ناکافی مبرد، یا خرابی سنسور فشار رخ می دهد و می تواند به لطمه بیشتر منجر شود.
بوی سوختگی یا افزایش مصرف سوخت (تا ۵٪) بوی سوختگی ناشی از داغی بیش از اندازه تسمه یا موتور الکتریکی کمپرسور است و افزایش مصرف سوخت به علت فشار اضافی روی موتور برای جبران خرابی رخ می دهد.
داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور این عارضه به علت کمبود مبرد، گرفتگی کندانسور، یا کارکرد مداوم در بار سنگین ایجاد می شود و می تواند به سوختن کمپرسور منجر شود.


دلیلهای خرابی کمپرسور کولر نشتی گاز مبرد نشتی گاز مبرد به علت ترک در پوسته، شل بودن اتصالات یا فرسودگی واشرها رخ می دهد و کاهش فشار را بدنبال دارد که می تواند به لطمه مکانیکی کمپرسور و کاهش کارآیی سرمایش منجر شود.
خرابی کلاچ عدم درگیری کلاچ الکترومغناطیسی به علت فرسودگی یا نقص الکتریکی و کثیفی ناشی از تجمع گردوغبار، می تواند مانع انتقال قدرت از موتور به کمپرسور شود.
فرسودگی بلبرینگ فرسودگی بلبرینگ ها به علت استفاده طولانی مدت یا کمبود روان کاری، صدای غیرعادی (تق تق) و لرزش در کمپرسور به وجود می آورد که اگر رفع نشود، به خرابی کامل منجر می شود.
مشکلات الکتریکی خرابی رله، فیوز سوخته، یا نقص در سیم کشی می تواند جریان الکتریکی کمپرسور را مختل کرده و از عملکرد صحیح آن پیشگیری کند.
کمبود روغن کمپرسور کاهش سطح روغن به علت نشتی یا عدم تعویض، موجب سایش قطعات داخلی مانند پیستون و شفت شده و عمر کمپرسور را به شدت می کاهد.
آلودگی سیستم کثیفی در کندانسور یا اواپراتور به علت عدم تمیزکاری منظم، جریان مبرد را محدود کرده و فشار اضافی به کمپرسور وارد میکند که منجر به خرابی می شود.
علت خرابی
توضیحات
قطعات درگیر
نشتی گاز مبرد
ترک در پوسته، شل بودن اتصالات، فرسودگی واشرها
پوسته، واشرها، اتصالات
خرابی کلاچ
فرسودگی، نقص الکتریکی، کثیفی ناشی از گردوغبار
کلاچ الکترومغناطیسی، تسمه
فرسودگی بلبرینگ
استفاده طولانی مدت، کمبود روان کاری
بلبرینگ ها، شفت محرک
مشکلات الکتریکی
خرابی رله، فیوز سوخته، نقص سیم کشی
رله، فیوز، سیم کشی، کلاچ
کمبود روغن کمپرسور
نشتی، عدم تعویض روغن
پیستون، شفت، بدنه کمپرسور
آلودگی سیستم
کثیفی کندانسور یا اواپراتور به علت عدم تمیزکاری
کندانسور، اواپراتور، فیلترها


روش های عیب یابی کمپرسور کولر ماشین برای عیب یابی مشکلات این قطعه در ابتدا باید چک اولیه را انجام دهید که شامل گوش دادن به صدای کمپرسور در دور تند و همین طور بررسی نشتی گاز یا روغن است. بعد از چک اولیه نوبت به تست های فنی می رسد که شامل موارد زیر است.
اندازه گیری فشار در سیستم با فشارسنج جهت بررسی فشار سیستم، از یک فشارسنج مخصوص سیستم تهویه استفاده کنید. این دستگاه به ورودی ها و خروجی های کمپرسور متصل می شود تا فشار سمت بالا و پایین اندازه گیری شود. فشار استاندارد به طور معمول بین ۲۵-۴۵ PSI در سمت پایین و ۱۵۰-۳۰۰ PSI در سمت بالا است. فشار پایین تر از حد معمول نشان دهنده نشتی گاز یا خرابی کمپرسور و فشار بالاتر از مشکل در کندانسور یا انسداد است. ابزارهای موردنیاز این تست شامل فشارسنج مانوفلد، عینک ایمنی، دستکش و مبرد سازگار با سیستم (مانند R۱۳۴a) است.
تست اتصالات الکتریکی با مولتی متر برای اطمینان از سلامت اتصالات الکتریکی، مولتی متر را روی حالت ولتاژ DC تنظیم کنید و اتصال کلاچ کمپرسور و رله را تست کنید. ابتدا فیوزها را بررسی نموده و ولتاژ ۱۲ ولت را در ترمینال های کلاچ اندازه گیری کنید. اگر ولتاژ وجود ندارد، سیم کشی، رله یا سوئیچ فشار را چک کنید. مقاومت کلاچ را نیز با حالت اهم سنج اندازه بگیرید. در این تست از مولتی متر، انبردست عایق و دفترچه راهنمای نقشه سیم کشی سیستم استفاده می شود.
بررسی کلاچ و قرقره کمپرسور کلاچ کمپرسور را با چشم بررسی کنید؛ اگر در هنگام روشن شدن موتور درگیر نمی شود یا صدای تق تق می دهد، ممکنست خراب باشد. قرقره را با دست (با موتور خاموش) بچرخانید؛ اگر مقاومت غیرعادی یا لرزش احساس شد، بلبرینگ یا شفت مشکل دارد. همچنین، فاصله بین کلاچ و قرقره را با کولیس اندازه بگیرید و در صورت نیاز تنظیم کنید. کولیس، آچار مخصوص کلاچ، دستکش ایمنی و چراغ قوه برای دید بهتر جهت انجام این تست لازم است.


تعمیر کمپرسور کولر خودرو تعمیر قطعه موردبحث شامل دو بخش جزئی و تخصصی است. تعمیرات جزئی کمپرسور کولر ماشین می تواند شامل تعویض کلاچ یا بلبرینگ، رفع نشتی با تعویض آب بندی ها و تمیز کردن دریچه ها یا کندانسور باشد؛ اما تعمیرات تخصصی نیازمند ابزار ویژه و مهارت بالا هستند. بطور مثال در این بخش به تنظیم سوپاپ ها یا تعمیر بوبین پرداخته می شود و بدین سبب سفارش می نماییم که تعمیرات کمپرسور کولر خودرو توسط مکانیک حرفه ای صورت گیرد برای اینکه پیچیدگی زیادی دارد.
هزینه های تعمیر و تعویض کمپرسور کولر در جدول زیر قیمت تقریبی کمپرسور کولر تعدادی از خودرو های پرفروش داخلی و خارجی ذکر شده است.
نام خودرو
قیمت تقریبی کمپرسور کولر (تومان)
پراید
۶ میلیون
پژو ۲۰۶
۸٫۵ میلیون
سمند
۸٫۵ میلیون
پارس
۸٫۵ میلیون
کوییک/ساینا
۸٫۵ میلیون
ال ۹۰
۱۰ میلیون
هیوندای توسان
۱۶ میلیون
تویوتا کرولا
۱۵ میلیون

باید توجه داشت که قیمت کمپرسور کولر بسته به برند، نوع خودرو و متغیرهای دیگر متفاوت خواهد بود. همین طور باید گفت تعمیر کلاچ/بلبرینگ این قطعه می تواند هزینه ای در حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان داشته باشد. تعویض روغن کمپرسور کولر هم بین ۱ تا ۲ میلیون تومان هزینه در بر دارد. هزینه شارژ گاز کولر ماشین نیز باتوجه به شاخصهای مختلف بین ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است.


نگهداری و پیش گیری از خرابی کمپرسور کولر ماشین برای افزایش طول عمر قطعه موردبحث و کاهش هزینه ها پیشنهاد می شود اقدامات زیر مدنظر قرار گیرد.
سرویس دوره ای سرویس دوره ای شامل بررسی سالانه یا هر ۱۵، ۰۰۰ تا ۲۰، ۰۰۰ کیلومتر کمپرسور، تسمه ها و کلاچ توسط متخصص است. این کار به شناسایی سریع نشتی، فرسودگی بلبرینگ ها، یا مشکلات الکتریکی کمک کرده و با تعویض بموقع قطعات فرسوده، عمر کمپرسور را بیشتر می کند.
شارژ گاز مبرد شارژ گاز مبرد باید هر ۲ تا ۳ سال یا هنگام کاهش فشار صورت گیرد. استفاده از مبرد استاندارد (مانند R۱۳۴a) و ممانعت از شارژ بیش از اندازه از خرابی کمپرسور به علت فشار اضافی یا یخ زدگی اواپراتور جلوگیری می کند.
تمیز کردن کندانسور تمیز کردن کندانسور هر ۶ ماه یا قبل از فصل گرما با فشار آب یا هوای فشرده برای حذف گردوغبار و برگ ها ضرورت دارد. انسداد در این بخش می تواند دمای کمپرسور را بالا برده و به خرابی آن منجر شود.
روغن کاری روغن کاری کمپرسور باید هر بار که مبرد شارژ می شود یا هر ۲ سال یک دفعه با روغن مخصوص کمپرسور صورت گیرد. کمبود روغن موجب سایش قطعات داخلی و کاهش کارآیی می شود، به همین خاطر چک کردن سطح آن سفارش می شود.
استفاده معقول استفاده معقول شامل روشن نکردن کولر در دماهای بسیار پایین (زیر ۵ درجه سانتی گراد) و اجتناب از کار مداوم در بار سنگین (مثلاً با پنجره های باز) است. این کار از فشار اضافی به کمپرسور جلوگیری کرده و عمر مفید آن را بیشتر می کند.


نتیجه گیری خرابی کمپرسور کولر ماشین می تواند به دلیلهای مختلفی همچون نشتی گاز مبرد، فرسودگی بلبرینگ ها، مشکلات الکتریکی، کمبود روغن و آلودگی سیستم رخ دهد که هر یک با علائمی مانند صدای غیرعادی، عدم سرمایش و افزایش مصرف سوخت هم راه است. این مشکل نه فقط راحتی سرنشینان را مختل می کند، بلکه می تواند هزینه های تعمیراتی قابل توجهی به همراه داشته باشد؛ بدین سبب به تمامی کاربران عزیز پدال سفارش می شود با انجام سرویس دوره ای، شارژ بموقع گاز مبرد، تمیز کردن کندانسور، استفاده از روغن مناسب و استفاده معقول از سیستم کولر، از خرابی این قطعه جلوگیری کرده و به سلامت و طول عمر خودروی خود توجه ویژه ای داشته باشند.





منبع:

1404/05/15
10:57:44
5.0 / 5
13
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , تخصص , فروش
این مطلب پارسی کاو را پسندیدین؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران پارسی کاو در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ParsiKav