در دانشگاه ایلی نوی صورت گرفت

ابداع دوربین خودروهای خودران با الهام از چشم میگو

ابداع دوربین خودروهای خودران با الهام از چشم میگو

پارسی كاو: پژوهشگران دانشگاه ˮایلی نویˮ موفق شدند با الهام از چشم میگو، نوعی دوربین ابداع كنند كه جهت استفاده در خودروهای خودران مناسب می باشد.


به گزارش پارسی كاو به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه ایلی نوی در اربانا-شمپین"(UIUC)، دوربینی را با الهام از چشم "میگوی دهان پا"(mantis shrimp) ابداع نموده اند.
میگوی دهان پا، یكی از پیچیده ترین سیستم های بصری را در بین حیوانات دارد. پژوهشگران با تقلید از بینایی سخت پوستان توانستند بهبود قابل توجهی در دوربین های تجاری كنونی تولید كنند. شاید این ابداع بتواند به دید واضح تر خودورهای خودران و پیشگیری از تصادفات كمك نماید.


"ویكتور گروو"(Viktor Gruev)، مهندس الكترونیك و كامپیوتر دانشگاه ایلی نوی اظهار داشت: این دوربین به ما امكان می دهد از اطلاعات "قطبش" در محدوده دینامیكی بالا تصویربرداری نماییم. قطبش، یكی از خصوصیت های امواج عرضی است كه جهت نوسان را در صفحه عمود بر انتشار موج نشان داده است. تصویربرداری از این اطلاعات، مبحث مهمی است چونكه قطبش نور، یكی از خصوصیت های اساسی آن است كه انسان ها از آن بی اطلاع هستند. این دوربین می تواند اطلاعات مهمی درباره محیط تصویربرداری شده همچون خصوصیت مواد سازنده اشیای آن و شكل هندسی آنها، عرضه نماید. همینطور این دوربین برای تصویربرداری در هوای ناملایم یا مه آلود مناسب می باشد چونكه اطلاعات مربوط به قطبش می توانند به بهبود وضوح اشیای موجود در جاده كمك كنند.
این دوربین در محدوده دینامیكی می تواند به بررسی روشن ترین و تاریك ترین نقاط تصویربرداری شده كمك نماید. برای مثال، اگر راننده از یك تونل تاریك بیرون آید و به فضای روشن روز وارد شود، برای چند ثانیه نور خورشید، خیره كننده است. افزایش محدوده دینامیكی، به دوربین امكان می دهد تا برای این تغییر به آرامی تنظیم شود.


گروو و همكارانش بعد از دیدن تصادفات اخیر خودروهای خودران، تصمیم گرفتند مشكل تشخیص را با روش زیست تقلیدی حل كنند. آنها برای ساخت این دوربین، از چشم میگوی دهان پا الهام گرفتند چونكه چشم این میگو می تواند تصاویر روشن و تاریك را به صورت همزمان ببیند.
گروو اضافه كرد: در این كار، و نوآوری صورت گرفته است. ما پیكسل ها و نانوذراتی را برای تولید قطبش استفاده كردیم. عملكرد پیكسل، با آنچه در دوربین های معمولی می بینیم، بسیار متفاوت می باشد و امكان یك واكنش سریع را به شدت نور فراهم می آورد. این تغییر به ما كمك كرد محدوده دینامیكی دوربین را از حدود 60 دسی بل كه در دوربین های معمولی، متداول می باشد، تا حدود 140 دسی بل بالا ببریم. سپس، نانوسیم هایی از جنس آلومینیوم به هر پیكسل اضافه كردیم تا كاربر بتواند خصوصیت های قطبش نور را احساس كند.
گروو باور دارد كه این دوربین، برای خودروهای خودران و سیستم GPS زیر آب كاربرد خواهد داشت.
مقاله این پژوهش، در مجله " Optica" به چاپ رسید.



1397/07/24
19:22:05
5.0 / 5
5025
تگهای خبر: دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
ParsiKav