پروژه پژوهشگران آمریکایی برای افزایش دوام هواپیماها

پروژه پژوهشگران آمریکایی برای افزایش دوام هواپیماها

به گزارش پارسی کاو، پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدیدی کوشش می کنند راهی برای افزایش دوام و ایمنی هواپیماها عرضه کنند.


به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینمگ، یک دانشیار "دانشگاه تگزاس در آرلینگتون"(UT Arlington)، سرپرست گروهی است که کوشش می کنند به افزایش طول عمر، دوام و ایمنی کامپوزیت های مورد استفاده در ساخت هواپیما کمک کنند.
"پل دیویدسون"(Paul Davidson)، دانشیار بخش مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، یک پروژه ۳۷۹۵۰۰ دلاری را با بودجه "آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا" (AFRL) سرپرستی می کند.
دیویدسون اظهار داشت: هدف ما اینست که دوام هواپیماهای سبک تر را افزایش دهیم و در عین حال، ایمنی پرواز را تضمین نماییم.
به قول دیویدسون، روش استفاده از لایه هایی روی لایه های مواد کامپوزیت، برای ساخت هواپیماهای سبک تر و قوی تر در سرتاسر حوزه صنعت رایج شده است. بعنوان مثال، "بوئینگ ۷۸۷" (Boeing 787) از حدود ۵۰ درصد مواد کامپوزیت تشکیل شده است. چالش پیش رو در استفاده از کامپوزیت ها، خطر لایه لایه شدن است که می تواند ناشی از شرایط عملیاتی و خطرات ضربه خوردن باشد.
دیویدسون، لایه برداری را به ترک خوردن شیشه جلوی خودرو تشبیه کرد. وی ادامه داد: در نهایت، این ترک توسعه پیدا می کند و وسیله نقلیه را ناامن می کند. ما در تلاش هستیم تا به راننده بگوییم پیش از این که خودرو ناامن شود یا احتیاج به تعویض داشته باشد، چقدر زمان دارد.
به قول دیویدسون، این پروژه برای بخش های نظامی و تجاری به کار می آید. وی افزود: ارتش می خواهد با تنظیم دقیق تر، عمر مفید این کامپوزیت ها را افزایش دهد. آنها می خواهند بدانند که مواد ما چقدر بادوام هستند و چقدر سریع می توانیم هواپیما را به کار برگردانیم.
گروههای میدانی، از تجهیزات فراصوت برای ارزیابی خسارت هواپیما استفاده می نمایند. یک سیستم پیشبینی که توسط دیویدسون توسعه داده شده است، از این داده ها برای آزمایش های محاسباتی، تعیین کردن خطر خرابی و برآورد کردن عمر عملیاتی ساختار کامپوزیت استفاده می نماید. این پروژه با هدف پاسخگویی به پرسش هایی از این دست صورت می گیرد که چه تعمیراتی باید انجام شوند، این تعمیرات چقدر زمان می برند و آیا هواپیما برای کار باردیگر، ایمن است یا خیر.
دیویدسون اظهار داشت: داده های گروههای میدانی، اغلب ناقص هستند. من داده های ناقص را با استفاده از یادگیری ماشینی و سیستم های محاسباتی تکمیل می کنم تا عمر، دوام و ایمنی کامپوزیت را تعیین کنم. ما تاثیرات و آزمایش های فشار را روی کامپوزیت های هواپیما، به صورت مجازی انجام خواهیم داد.
این آزمایش در "آزمایشگاه مواد پیشرفته"(Laboratory for Advanced Materials) دانشگاه تگزاس در آرلینگتون صورت خواهد گرفت.
"اریان آرمانیوس"(Erian Armanios)، مدیر بخش مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه تگزاس در آرلینگتون اظهار داشت: پروژه دیویدسون برای ایمنی پرواز، هم برای ارتش و هم برای عموم مردم ضروریست.
وی ادامه داد: بهترین کار اینست که دامنه و مقیاس آزمایش ها گسترش داده شود. این پروژه، مقرون به صرفه و نجات دهنده است. همچنین، این پروژه می تواند دانشگاه تگزاس در آرلینگتون را در خط مقدم آزمایش های محاسباتی قرار دهد که در سالهای آینده به رشد خود ادامه خواهند داد.




منبع:

1401/06/05
21:38:34
5.0 / 5
408
تگهای خبر: تجهیزات , صنعت , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ParsiKav