کشف یک آنتی بادی کلیدی برای خنثی کردن همه سویه های کروناویروس

به گزارش پارسی کاو، پژوهشگران ˮدانشگاه بریتیش کلمبیاˮ در بررسی جدید خود، بخش مهمی از یک پادتن را ارزیابی کرده اند که امکان دارد بتواند همه سویه های کروناویروس را خنثی کند.

به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک پژوهش جدید که در "دانشگاه بریتیش کلمبیا"(UBC) انجام شده است، بخشی از پروتئین خوشه ای کروناویروس را بررسی نموده که به نظر می آید در همه سویه های شناخته شده مشترک است. همینطور این پژوهش، بخشی از یک پادتن را نشان داده است که امکان دارد بتواند مانع ورود ویروس به سلول های انسانی شود و راه را برای درمان های آینده با هدف خنثی کردن همه سویه های کووید-۱۹ هموار کند.
این پژوهش جدید، یکی از کامل ترین پژوهش هایی بشمار می رود که تا به امروز در مورد تفاوت های پروتئین خوشه ای بین برخی از سویه های کروناویروس انجام شده است. این پژوهش با استفاده از "میکروسکوپ الکترونی کرایو"(cryo-EM)، روی پروتئین های خوشه ای سویه های آلفا، بتا، گاما، دلتا، کاپا، اپسیلون و اُمیکرون(BA.1 و BA.2) زوم کرد.
پژوهشگران دریافتند که بخش خاصی از پروتئین خوشه ای در همه این گونه ها حفظ شده است. این نقطه که بعنوان اپی توپ شناخته می شود، در مقابل پادتن های جدیدی صدمه پذیر است که می توانند توانایی ویروس را برای آلوده کردن سلول های انسانی متوقف کنند.
"سریرام سوبرامانیام"(Sriram Subramaniam)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: اپی توپی که در این پژوهش توضیح داده شده است، عموما از نقاط داغ جهش حذف می گردد و بنابراین است که قابلیت های آن در سویه های مختلف حفظ می شود. حالا که ساختار این بخش با جزئیات شرح داده شده است، روزنه کاملا جدیدی از امکانات درمانی را می گشاید.
پادتن ها با قرار گرفتن در اپی توپ های روی پروتئین خوشه ای ویروس و مسدود کردن راه ویروس در سلول های انسانی، عفونت را متوقف می کنند. این پژوهش جدید، توسعه یک بخش به نام "VH Ab6" را در پادتن توصیف می کند که می تواند به اپی توپ موجود در همه سویه های کنونی کروناویروس متصل شود.
سوبرامانیام افزود: پادتن ها با روشی بسیار ویژه به ویروس متصل می شوند. روش آنها مانند کلیدی است که در قفل می رود اما وقتی ویروس جهش می یابد، کلید دیگر در قفل جا نمی گردد. ما به دنبال کلیدهای اصلی هستیم؛ یعنی پادتن هایی که ویروس را حتی بعد از جهش های گسترده خنثی می کنند.
پژوهش در این مرحله هنوز در حد حدس و گمان است. بخش نشان داده شده در این پژوهش بیشتر برای توضیح دادن این مورد است که هدف قرار دادن این بخش خاص از پروتئین خوشه ای چقدر می تواند در خنثی کردن همه سویه های شناخته شده مؤثر باشد.
در بخشی از پروتئین خوشه ای که در این پژوهش برجسته شده، تابحال حرکت جهشی کمی وجود داشته است. پژوهشگران معتقدند که درمان های آینده کووید-۱۹ باید این اپی توپ ویژه را هدف قرار دهند تا درمان های مبتنی بر پادتن را توسعه دهند که می توانند همه سویه های کروناویروس را خنثی کنند.
پژوهش دیگری که به تازگی انجام شد، یک نوع پادتن را معرفی نمود که تابحال در آزمایش های حیوانی موفق شده است همه سویه های کنونی کروناویروس را خنثی کند. این پژوهش که در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید، توسط گروهی از پژوهشگران "مدرسه پزشکی هاروارد"(HMS) و "بیمارستان کودکان بوستون"(Boston Children’s Hospital) انجام شد. پژوهشگران بعد از اصلاح ژنتیکی موش ها به منظور ایجاد واکنش های ایمنی مشابه انسان نسبت به کروناویروس، آنها را در معرض بخش هایی از ویروس قرار دادند و ۹ گروه مختلف از پادتن ها را بررسی کردند. پژوهش آنها نشان داد یک پادتن به نام "SP1-77" در متوقف کردن عفونت ناشی از همه سویه های شناخته شده کروناویروس، بسیار قوی است.
سوبرامانیام افزود: ما حالا تصویر بسیار واضحی از این نقطه صدمه پذیر در ویروس داریم. ما هر تعاملی را که پروتئین خوشه ای با پادتن در این محل ایجاد می کند، می شناسیم. ما می توانیم با استفاده از یک طراحی هوشمندانه برای ایجاد مجموعه ای از درمان های مبتنی بر پادتن، به این مورد بپردازیم. داشتن درمان های کاملا مؤثر و مقاوم در مقابل سویه های مختلف، یک تغییر در روند مبارزه مداوم با کووید-۱۹ خواهد بود.
این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

1401/05/31