تصویر تلسکوپ جیمز وب را با جزئیات بیشتر ببینید

نرم افرار مجانی و منبع باز ˮتلسکوپ جهانی ای ای اسˮ(AAS WorldWide Telescope) که ابزاری برای نمایش داده های اخترشناسی است، نمای کلی تری از منطقه ای که جیمز وب از آن تصویربرداری کرده، به اشتراک گذاشته است.

به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، "تلسکوپ جهانی AAS" یک تلسکوپ فیزیکی نیست بلکه مجموعه ای از نرم افزارهای منبع باز و داده ها است که برای ایجاد تجسم های علمی با یکدیگر ادغام می شوند.
این نمای کلی از کهکشان که با زوم کردن روی آن میتوان به نخستین تصویر رنگی انتشار یافته توسط جیمز وب رسید نشان داده است که آن چه تلسکوپ فضایی ناسا از آن تصویربرداری کرده ذره ای در دل یک جهان بی کران است.
ناسا در توضیح این تصویر در وبسایت خود نوشت: این تکه از جهانِ پهناور بخشی از آسمان را نمایش می دهد که اندازه آن حدودا به اندازه یک دانه شن در فضا است!
اگر می خواهید به صورت دستی و با اسکرول موس(scroll) روی این تصویر زوم کنید و جزئیات بیشتری را تماشا کنید یا عقب تر بیایید و جهان را از نمایی کلی تر مشاهده کنید کافی است روی لینک "تصویر جیمز وب" کلیک کنید.
اولین تصویر رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب صبح روز سه شنبه ۲۱ تیر ماه طی رویدادی در کاخ سفید توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منتشر گردید.
این تصویر خوشه کهشکانی را نشان داده است که در فاصله ۴.۶ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد. سایر تصاویر این تلسکوپ که به نقل از "بیل نلسون" رئیس ناسا، عمیق ترین تصاویر ثبت شده از جهان ما تابحال هستند مقرر است امروز (سه شنبه ۲۱ تیر) ساعت ۱۹ به وقت تهران منتشر شوند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب که پروژه مشترک آژانس های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی بعد از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. حالا انتظارها به پایان رسیده و این تلسکوپ نخستین تصویر خویش را به معرض نمایش گذاشته است و بزودی تصاویر دیگری از آن منتشر خواهد شد.

1401/04/22