داده پنجمین عنصر مهم اقتصادی شد؛

مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

مدیریت داده کلید رشد اقتصاد دیجیتال چین

پارسی کاو: یک کارشناس شاخص حوزه علوم داده در مقاله ای در وبگاه China Daily، به موضوع ارتباط مدیریت داده و دستیابی به توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته است.



به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، اینترنت چین نیز مانند اقتصاد این کشور، درحال رونق است. سال گذشته، ارزش اقتصاد دیجیتال چین به ۳۹.۲ تریلیون یوان (۶.۱۴ تریلیون دلار) رسید که بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و این کشور را در رتبه دوم جهانی قرار داد. اقتصاد دیجیتال به موتور مهمی برای توسعه اقتصادی چین تبدیل گشته است. در چنین شرایطی، جلوگیری از خطرات امنیتی موجود برای داده ها، ایجاد یک سیستم حفاظت از امنیت داده ها و بهبود مکانیسم های حکمرانی داده، برای پکن، اهمیت بیشتری یافته است.
از همین روی، کنگره ملی خلق چین، در ماه ژوئن، قانون امنیت داده ها را تصویب کرد که از اول سپتامبر اجرائی شد.
این نهاد قانون گذار در ماه آگوست نیز، قانون حفاظت از اطلاعات شخصی را تصویب کرد که از ماه آتی اجرا می گردد.
براساس تحلیل های موجود، سیستم و مکانیسم مدیریت سایبری چین در طول سالهای اخیر، بطور مداوم بهبود یافته است، که مبنای قانونی محکمی برای تقویت بیشتر حکمرانی داده و بهبود اثربخشی حاکمیت فضای سایبری فراهم نموده است.
داده، پنجمین عنصر مهم اقتصادی بعد از زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری است. بطور کلی داده ها دارای مظاهر گسترده و منابع مختلفی هستند. این عناصر، غیر انحصاری هستند و در مقایسه با سایر عناصر، هزینه استفاده و مالکیت آنها نسبتاً کم است. ماهیت نوظهور داده ها باعث شده است که هم اکنون، هنوز کاستی های زیادی در تعریف حقوق مالکیت، تخصیص بازار و حمایت های امنیتی از آن وجود داشته باشد.
توصیه هایی برای تقویت حکمرانی داده
زانگ یو، کارشناس حوزه علوم داده، معتقد می باشد که هم اکنون، چین قوانین و مقررات مشخص و کارآمدی در حوزه حقوق مالکیت داده ها ندارد و فقدان مرزهای مشخص در دارایی های داده، ارزش و توسعه بازار داده ها را محدود می کند. در سالهای اخیر، پلت فرم های اینترنتی چینی به سرعت توسعه یافته اند و داده هایی که در اختیار دارند نیز رشد تصاعدی داشته است. بی گمان این روند تداوم خواهد داشت و در همین حال، شرکت های سنتی نیز تحول دیجیتال خودرا تسریع خواهند کرد و شرکت های فناوری نیز توسعه زیست محیطی خودرا تسریع خواهند کرد. چنین روندی حجم زیادی از داده را تولید می کند. از طرف دیگر، توسعه شدید تجارت فرامرزی در آینده نیز حجم زیادی از داده های تجاری را تولید خواهدنمود. نحوه فعال کردن پتانسیل عناصر داده به یک سوال بسیار مهم تبدیل گشته است.
زانگ یو، به طرح چهار پیشنهاد اساسی برای دولت چین جهت حل مسئله فعال سازی پتانسیل داده ها، پرداخته است. این پیشنهادات به شرح زیر هستند.

• برای شروع، تلاش بیشتری برای تسریع در معرفی قوانین و مقررات مربوطه برای شفاف سازی حقوق داده مورد نیاز است. سفارش می شود بخش های ذیربط با فرض رعایت مقررات موجود، قوانین و روش های اجرائی دقیق را برای شفاف سازی حقوق داده ها و پشتیبانی از حقوق مالکیت داده در بخش های صنعتی رونمایی کنند.

• دوم، یک پلت فرم سلسله مراتبی و توزیع شده برای به اشتراک گذاری، گردش و تجارت داده ها بصورت چارچوب مند، باید ساخته شود.

• سوم، تلاش هایی لازم است تا دستورالعمل ها و قوانینی در مورد قیمت گذاری منابع داده ارائه شود.

• چهارم، ارتقا بیشتر مدیریت خود انضباطی در استفاده از داده توسط شرکت های تجاری، لازم است.

توصیه هایی برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار داده

حجم داده های در اختیار پلت فرم های آنلاین چین به سرعت درحال رشد هستند. برمبنای پیش بینی های صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۵، داده های چین ۲۷.۸ درصد از کل داده های جهان را می سازند و رتبه اول را در سراسر جهان خواهند داشت. این فرآیند، بااینکه از یک سو، سبب توسعه چشم گیر اقتصاد دیجیتال و قدرت فناورانه در چین می شود، اما از طرف دیگر، برخی بسترها را برای ایجاد انحصار در تجارت داده و اطلاعات، موجب می شود.
در حال حاضر، چین نگاهی چند جانبه برای افزایش نظارت ضد انحصاری بر پلت فرم های اینترنتی اتخاذ نموده است. به عبارت دیگر دولت چین، از رقابت منصفانه در بازار و همین طور از شرکت های نسبتاً محروم و کوچک تر، محافظت می کند. زانگ یو، چهار پیشنهاد نیز برای حل این مشکل ارائه می دهد.

• اول، حاکمیت داده و کوشش های ضدانحصاری در حوزه جمع آوری و تحلیل کلان داده باید خصوصیاتی «مردم محور» داشته باشند. بی گمان بدون تامین امنیت داده، شاخصهای دیگری چون امنیت شبکه، امنیت ملی، امنیت اقتصادی یا ثبات اجتماعی، محقق نخواهد شد. حاکمیت داده و کوشش های ضد انحصاری داده باید برای حفظ منافع مردم استفاده گردد.
• دوم، حاکمیت داده و کوشش های ضدانحصاری کلان داده باید بر ارتقای توسعه سالم بازار اقتصادی چین متمرکز شود.
• سوم، نظارت بر گردش داده های چین باید بطور سیستماتیک تقویت شود.
• چهارم، چین باید فعالانه در حکمرانی دیجیتال جهانی مشارکت کند. وضعیت فعلی حاکمیت دیجیتال جهانی نشان دهنده روند منطقه ای و سیاسی شدن این امر است. کشورهای بیشتر و بیشتری "مالیات دیجیتال" وضع می کنند که جریان فرامرزی داده های جهانی را محدود می کند و بطور جدی بر توسعه اقتصاد دیجیتال جهانی تأثیر می گذارد.
سهم داده از رشد اقتصاد جهانی
بر اساس گزارش های انتشار یافته از طرف مؤسسه بروکینگز در ۱۰ سال گذشته، جریان فرامرزی داده های جهانی بیش از ۱۰ درصد به رشد اقتصاد جهانی کمک کرده است. برآورد می شود که تا سال ۲۰۲۵، سهم اقتصادی جریان های فرامرزی داده در مقیاس جهانی از ۱۱ تریلیون دلار فراتر رود. بنابراین، دولت چین برنامه دارد که بطور فعال جریان فرامرزی داده های جهانی را تحت مفهوم ساختن «جامعه ای با آینده ای مشترک در فضای مجازی» برای کل بشریت، ترویج دهد.
از همین روی، خیلی از کارشناسان حوزه فضای مجازی و علوم داده، معتقدند که همه دولت ها و جوامع، باید فعالانه در ساخت و تدوین سازمان ها، استانداردها و قوانین مربوطه برای حاکمیت دیجیتال جهانی مشارکت کنند.


منبع:

1400/08/23
09:37:40
5.0 / 5
470
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ParsiKav