در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

سناریوهای مختلف برای ایجاد شرکت ملی ترانزیت اینترنت بررسی گردید

سناریوهای مختلف برای ایجاد شرکت ملی ترانزیت اینترنت بررسی گردید

راهکارهای تأسیس شرکت ملی ترانزیت اینترنت با هدف ایجاد مسیری بوسیله ایران برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل در پژوهشگاه ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و مدل مفهومی آن ارائه شد.


به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده که شرکت دولتی ترانزیت اینترنت بوجود آورد. طبق این ماده دولت در این شرکت، حداکثر ۴۹ درصد سهام را در اختیار خواهد داشت و ۵۱ درصد آن نیز در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد. سال ۹۹ اساسنامه ایجاد شرکت ملی ترانزیت بین الملل در وزارت ارتباطات تدوین و به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به کمیسیون اقتصادی دولت سپرده شد. اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام پروژه «ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب وکار جهت تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل» آگاهی داده است. طبق اعلام پژوهشگاه ICT این پروژه با هدف جهت دهی مناسب فعالیت در زمینه ترانزیت بین الملل داده و بهره برداری از فرصت های موجود در کشور انجام و به انتها رسیده است. ایران مسیر جذابی برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل علیرضا یاری مجری پروژه مدل کسب وکار شرکت ترانزیت اینترنت با تاکید بر اهمیت بالای تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها و همین طور اتصال به اینترنت باتوجه به رشد تقاضا در دنیا اظهار داشت: تا کنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه ای و هم بین المللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته و ایران هم به جهت شرایط جغرافیایی، می تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همین طور شمال به جنوب کشور باشد که مورد توجه کشورهای همسایه هم بوده است. وی با اعلان اینکه در این پژوهش که به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شد، ضمن بررسی روند بین المللی و منطقه ای در زمینه تامین ظرفیت ارتباطی، پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه نیز بررسی گردید، گفت: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه داشته و نتایج آن حاکی از آنست که حضور محتوا در داخل کشورها سبب شده تا میزان رشد حجم ترافیک مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش برود. بگفته یاری طبق این بررسی، روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن نه فقط قیمت خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها رو به کاهش رفته، بلکه روند رشد میزان درآمد شرکتها نیز از فروش ظرفیت نیز با کاهش روبرو است. بدین سبب تمرکز این پژوهش در ایجاد مزیت های رقابتی در خدمات با مسیرهای کوتاه، امن و جایگزین با هزینه کمتر خواهد بود که در طراحی مدل کسب وکار شرکت ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است. سناریوهای مختلف برای مدل کسب وکار شرکت ملی ترانزیت بررسی شد وی با اشاره به اینکه، در این پروژه پتانسیل و نحوه حضور شرکت ترانزیت در بازار با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، اضافه کرد: در زمینه ترانزیت بین الملل، ایران به جهت دارا بودن منابع بسیار مناسب و شبکه باکیفیت سراسری در سطح کشور، به آسانی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند. چونکه علاوه بر زیرساخت های وزارت ارتباطات، زیرساخت های دیگری مثل شبکه فیبر که در کنار شبکه انتقال برق شکل گرفته و همین طور شبکه فیبر که کنار خطوط راه آهن موجود است، می تواند در شکل دهی مسیرهای جایگزین برای شبکه اصلی به کار گرفته شود و در تکمیل خدمات سهیم باشد. یاری اشاره کرد: باتوجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش های متفاوت مشتریان، مدلهای نوآورانه در کسب وکار بخش ترانزیت داده، مورد توجه قرار گرفت و ایده های جدیدی در این عرصه ارائه شد. در این پژوهش با امکان سنجی اقتصادی اهتمام شد جهت مناسبی برای فعالیت در زمینه ترانزیت بین الملل داده، مشخص شود تا برای بهره برداری از فرصت های فراوان موجود در کشور، راهبردهای مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی و امکان جذب مشتریان و همین طور زمینه کسب سهم بازار مناسب برای کشور برقرار شود. وی یکی از خروجی های اصلی این پروژه را بررسی سناریوهای متفاوت برای ایجاد شرکت ترانزیت، تدوین مدل کسب وکار شرکت ترانزیت بین الملل و امکان سنجی اقتصادی تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل برشمرد.

1400/06/24
14:23:49
5.0 / 5
410
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ParsiKav