رئیس پژوهشگاه فضای مجازی:

ضرورت راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای اسلامی

ضرورت راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای اسلامی

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی بر ضرورت راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای منطقه، اسلامی و کشورهای همسو اصرار کرد و اظهار داشت: حکمرانی غیر مشارکتی فضای مجازی، محکوم به شکست است.



به گزارش پارسی کاو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، عبدالحسین کلانتری در نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک که با محوریت «فضای مجازی و دولت آینده» برگزار شد، با اعلان اینکه فعالان فضای مجازی می توانند در راه شعار «تحول» دولت سیزدهم نقش ویژه و محوری ایفا کنند، گفت: البته فرصت برای محوریت فضای مجازی مدتها است که در کشور پیش آمده و تمهیدات، تدابیر، احکام و حتی فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بر این مساله دلالت داشته است.
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی افزود: ایشان انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی را به موضوع فضای مجازی پیوند زدند و آنرا محور تحولات جهان و جامعه پیش رو دانستند و از اعضای شورای عالی فضای مجازی و از مسئولان مرکز ملی و دولت خواستند تا از منافع کثیر این فضا با مدیریت صحیح استفاده کنند. اما مواجهه سیاسی، پرحاشیه و تک بعدی با این مساله موجب شد که از این فرصت ها به درستی استفاده نشود و حتی تعدادی از آن فرصت ها تبدیل به تهدید شوند؛ تهدیداتی که کمک به رفع و حل آنها کم هزینه نیست.
وی اظهار داشت: برای نمونه آیا امروز مهاجرت این همه کاربر و خدمات وابسته به آنها و کسب وکار آنها از پلت فرم های خارجی کار ساده ای است؟ یا حتی اگر قرار باشد مذاکره ای با این پلت فرم ها صورت گیرد و آنها مسئولیت پذیر شوند؟ این کار چند سال پیش آسان تر بود یا اکنون که تعداد زیادی از کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند؟ اینها مواردی از فرصت سوزی بود که کارها را سخت و دشوار می کند. اما به هر ترتیب باید برای آنها چاره ای اندیشید و این فضا را به نفع مردم و زندگی و کسب وکار مردم تغییر داد.
فضای مجازی تنها به وزارت فاوا تقلیل نمی یابد
کلانتری با تاکید بر این که فضای مجازی همچنان سرشار از فرصت های بی شمار است، اضافه کرد: ظرفیت های عظیمی در کشور وجود دارد که ما را به فرصت های تحولی فضای مجازی خوشبین می کند. بطوریکه استفاده درست از این ظرفیت ها و فرصت ها نه فقط فضای مجازی، بلکه کل جامعه، کشور، ارکان و نهادهای آنرا متحول خواهدنمود. این فضا می تواند محور تحول دولت و جامعه در گام دوم انقلاب باشد و به تحقق شعارهای انقلاب و اهداف چشم اندازی کشور کمک نماید.
وی با اشاره به این که فضای مجازی و فناوری های وابسته به آن، همچنانکه انقلاب صنعتی محور تحولات جامعه حاضر بود و تمامی ارکان و نهادهای آنرا بازطراحی کرد، محور تحولات جامعه پیش رو است، گفت: برمبنای این نگاه، کوشش در جهت تحقق مدل پایداری از تحول دیجیتال و استفاده از ظرفیت ها و فرصت های آن، جایگاه ما را در مناسبات جهانی دگرگون خواهدنمود و حتی به رفع عقب ماندگی دوره صنعتی شدن که در مقاطعی منجر به وابستگی ما شد، نیز کمک خواهدنمود.
دانشیار دانشگاه تهران اشاره کرد: فضای مجازی تنها به وزارت فاوا تقلیل نمی یابد بلکه محور و پیشران مهم تحول دولت آینده در همه وزارتخانه ها و دستگاهها فضای مجازی خواهد بود. برمبنای این نگاه، حوزه وظایف و ماموریت ها و ساختار و روال های کاری وزارتخانه ها باید بازتعریف شوند.
برنامه تحول دیجیتال دستگاه های اجرائی ارائه شود
وی با اشاره به تدوین کلیات تحول دیجیتال از طرف پژوهشگاه و مرکز ملی فضای مجازی به تفکیک وزارتخانه ها اظهار نمود: این موارد طی نامه های تفصیلی برای هر بخش به وزرای مربوطه ارسال شده حتی شورای عالی در زمینه فرهنگ و آموزش، دستگاه های مربوطه (وزارت ارشاد، وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش) را مکلف کرد که در مدت ۶ ماه برنامه تحول دیجیتال دستگاه خودرا ارایه کنند. جز وزارت ارشاد، دو وزارتخانه دیگر سندی ارائه ندادند.
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر این که تحول دیجیتال یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، اشاره کرد: فرصت سوزی و تعلل در این راه در نهایت موقعیت راهبردی ما را در منطقه و جهان تنزل خواهد داد. ضمن آنکه این تحول، فرصت ها و منابع جدید و فراوانی را پیش روی دولت خواهد گذاشت و از طرفی هزینه های دولت را در بسیاری زمینه ها کاهش خواهد داد.
به گفته وی، با اجرای طرح تحول دیجیتال به مثابه پلت فرم و حکمرانی درست، ظرفیت های تحلیلی، نظارتی، مدیریتی و برنامه ریزی دولت به نحو بی نظیری ارتقا خواهد یافت. بدین سبب دولتی کوچک، اما هوشمند شکل خواهد گرفت؛ دولتی که با قدرت نرم و انضباطی حکمرانی می کند.
لزوم رویکرد متفاوت دولت سیزدهم به فضای مجازی
وی افزود: دولت سیزدهم باید بر طبق این نگاه که فضای مجازی و فناوری های وابسته به آن محور تحول دولت و جامعه آینده تلقی می شوند، رویکرد متفاوتی به این فضا داشته باشد و اقدامات خاصی را انجام دهد. اولین رویکرد، انتخاب فرد و نهادی بعنوان مسئول پیگیری تحقق دولت دیجیتال و تحولات لازم دراین زمینه از طرف رییس جمهور آینده است. بطوریکه این تحول در تمامی ارکان دولت و تمامی دستگاهها و وزارتخانه های دولتی پیگیری شود.
کلانتری اقدام دیگر را تقویت و اهمیت دادن به جایگاه شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی بعنوان معین دولت و نه رقیب دانست و گفت: طی این سال ها، شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی بسیار نادیده انگاشته شدند. تا آنجا که مرکزی که قرار بود قرارگاه فضای مجازی باشد، بعد سال ها توانسته ۱۳ نیروی رسمی داشته باشد و در حقوق کارکنان خود هم می ماند.
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی اضافه کرد: تقسیم کار شفاف میان دستگاهها و نهادهای مختلف در موضوع حکمرانی فضای مجازی و بصورت خاص ارتباط میان وزیر ارتباطات و شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و حتی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها و دستگاهها هم از دیگر چالش هایی است که به صورتی دولت سیزدهم باید آنرا مشخص نماید.
وی تکمیل شبکه ملی اطلاعات را اقدام پر اولویت و مهم دیگر عنوان و اشاره کرد: لایه محتوا و خدمات ارتباط مستقیم با کاربر دارند و نقطه اهرمی تحول در حکمرانی فضای مجازی می باشند که به تدریج سایر لایه ها را نیز متحول خواهند کرد.
وضعیت حکمرانی داده در کشور ما مشخص نیست
کلانتری رویکرد دیگر را که جز تعهدات دولت برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، افزایش حجم اقتصاد دیجیتال و توجه ویژه به کسب و کارهای دیجیتال در تمامی حوزه ها و دستگاه های دولتی عنوان نمود و اظهار داشت: سوال این است که چونکه وضعیت حکمرانی داده در کشور ما معین نیست و اقتصاد مبتنی بر داده یا همان data driven economy در کشور شکل نگرفته است. در صورتیکه حجم زیاد درآمد پلت فرم های بزرگ از همین ناحیه است. برای این منظور ضمن تجمیع یا شبکه ای کردن داده ها در کشور، باید سطوح و شرایط دسترسی را برای بخش خصوصی روشن کرد تا بر آن اساس اقتصاد این حوزه رشد کند.
دانشیار دانشگاه تهران با تاکید بر حفظ حریم خصوصی اظهار داشت: تنظیم و ارائه سند یا لایحه ای در این زمینه می تواند خیلی از دغدغه های کاربران را برطرف سازد و پیشرانی برای رونق پلت فرم های داخلی باشد. در این میان تغییر رویکرد در حکمرانی فضای مجازی نیز از نکات مهم دیگر است. حکمرانی بالا به پایین و غیر مشارکتی فضای مجازی، محکوم به شکست است؛ بدین سبب نه فقط برمبنای آموزه های انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی، باید از مشارکت همه بخش های مردمی و خصوصی برای حکمرانی فضای مجازی استفاده کرد، بلکه باید در تنظیم لوایح قانونی و سندهای مصوب شورای عالی فضای مجازی نیز از تمامی ظرفیت های مشارکتی کمک گرفت.
وی با اعلان اینکه گفتگو می تواند خیلی از مسائل این حوزه سیاست زده را کاهش داده و ابتکار عمل را از دست معاندین نظام بگیرد و بهانه ای به دست آنها ندهد، اشاره کرد: با وجود تمامی ایرادات و مشکلاتی که فضای مجازی کشور دارد و به همین علت رهبری فرمودند «از برخی جهات رها است»، فضای مجازی کشور توان آنرا دارد که در سطح منطقه و کشورهای همسو ایفای نقش کند.
لزوم زمینه سازی برای فعالیت فرامرزی پلت فرم های ملی و بومی
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی یکی از اقدامات مهم دولت آینده را زمینه سازی برای فعالیت فرامرزی پلت فرم های ملی و بومی و راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای منطقه و اسلامی و کشورهای همسو دانست. بدین طریق اندازه کار وسیع تر شده و کاربر و بازار که لازمه بقا و رشد پلت فرم است، رشد می کنند، ضمن آنکه انتقال دانش و تجربه صورت می گیرد و از انحصارات جهانی کشورهای سلطه گر کاسته خواهد شد.
کلانتری اظهار داشت: در صورت عدم انجام این اقدامات ظرفیت های حکمرانی به شدت کاهش پیدا می کند و با یک دولت توخالی مواجه خواهیم بود که اختیاری در فضای مجازی نداشته و در این فضای رها و ول، دیگران حکمرانی می کنند.

1400/05/11
22:12:46
5.0 / 5
582
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ParsiKav