مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت مخابرات:

برخورد با مخابرات متفاوت با سایر شركتها است

برخورد با مخابرات متفاوت با سایر شركتها است

به گزارش پارسی کاو مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاها خدمات ارتباطی عرضه نماید، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست.


به گزارش پارسی کاو به نقل از شرکت مخابرات ایران، محمدرضا بیدخام اظهار داشت: در زمینه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز ارائه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می شود، متفاوت با سایر شرکتها است. وی اظهار داشت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این پروسه توسط مراجع ذی ربط بررسی و تائید شده و تا حالا گزارشی در خصوص مشکل درباب این واگذاری دریافت نشده است و اگر مسأله ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون مراجعه شود. بگفته مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران بااینکه قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL به مشتریان واگذار شود، اما تا زمانی که منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می شود و از ین جهت، حاکمیت باید شرکتی را که با اهمیت ترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه های لازم باتوجه به نیازهای روزمره مشتریان صورت گیرد. وی با اشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهن باند قبل و پس از خصوصی سازی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران پیش از خصوصی سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن باند داشته و هم اکنون حدود ۹ میلیون مشترک پهن باند دارد. این آمار اصلاً قابل قیاس با پیش از خصوصی سازی نیست. آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت مخابرات در همه حوزه های ارتباطی در سراسر کشور است، اما این که آیا این توسعه ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای بررسی همه جانبه دارد. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران افزود: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساخت های اپراتورهای ثابت و همراه را تامین می کند. همه شرکت های FCP و اپراتورهای همراه زیرساخت های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می کنند و در زمینه تامین ارتباطات روستایی هم کارهای شرکت مخابرات بسیار گسترده است. اگر توسعه ای نبود، نمی توانستیم زیرساخت های لازم را برای همه ذی نفعان حوزه ارتباطات فراهم نماییم. سهم بازار شرکت های FCP و مخابرات ایران، تقریباً برابر است مهندس بیدخام درباره انتقادها نسبت به انحصار مخابرات بیان کرد: این که می گویند انحصار زیرساخت ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، دراین زمینه اعداد و ارقام مشخص کننده است. سهم بازار شرکت های FCP و مخابرات ایران در زمینه پهن باند تقریباً برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام نموده و به شرکتها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را ارایه داده است وی افزود: قراردادی که با شرکت های FCP منعقد می شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است و فراتر از آن نیست. ما امکاناتی که اپراتورها و شرکت های FCP از ما خواستند، در اختیارشان قرار می دهیم و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد. هم اکنون در زمینه بیت استریم با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده ایم. سهم بازار موجود در زمینه باند پهن بین همه اپراتورها نشان میدهد آیا واقعاً انحصاری وجود دارد یا خیر. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با اعلان اینکه عمده دلیل عدم توسعه این است که ما منابع مالی مورد نیاز برای توسعه را نداریم، اضافه کرد: در حدود ۱۲ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم در همه حوزه های جامعه، تغییری نکرده، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت به سبب تورم و عدم تناسب تعرفه ها کاهشی است. سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال ۱۳۹۸ حدود یک درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ تبدیل به زیان شده و ما سیر نزولی را در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران شاهدیم. وعده پنج میلیون پورت VDSL به سبب کمبود منابع، انجام نشد مهندس بیدخام افزود: قرار بوده پنج میلیون پورت ADSL و VDSL برمبنای توافق بین شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات واگذار شود، اما مخابرات به سبب نبود منابع و عدم پشتیبانی مناسب، نتوانست این کار را انجام دهد. حمایت و پشتیبانی از اپراتوری که با اهمیت ترین اپراتور حوزه ارتباطاتی کشور شمرده می شود، امری اجتناب ناپذیر است. وی با اعلان اینکه شرکت مخابرات در زمینه های مختلف، تسهیلات مختلفی را به شرکت های FCP ارائه می دهد، اضافه کرد: قرارداد FCP ها در بحث رانژه (خطوط تلفن) مربوط به سال ۹۵ است اما آیا تورم در این سال ها افزایش پیدا نکرده؟ هم اکنون هزینه یک سیم رانژه برای ما حدود ۱۰۰ هزار تومان است، اما مبلغی که FCP ها پرداخت می کنند حدود ۱۲ هزار تومان است. برق مصرفی را با قیمت روز پرداخت می نماییم اما با قیمت پنج سال پیش برای شرکت های FCP محاسبه می شود. به همین دلیلهای پاسخگویی به نیاز این شرکتها عملاً گرفتار مشکل و زمان بر شده است. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران افزود: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود ۲۱ هزار تومان است، اما پولی که از مشترک می گیریم ۵، ۸۰۰ تومان است. ما باید به بزرگ ترین شرکت مخابراتی حداقل در زمینه ترمیم تعرفه ها کمک نماییم. ما در کنار حاکمیت هستیم اما آنها هم باید کمک کنند تا ارتباطات ثابت از این بحران بیرون رود. این که همه تقصیرات را به شرکت مخابرات ایران برگردانیم، کار صحیحی نیست. مخابرات ایران، زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است مهندس بیدخام با اعلان اینکه شرکت مخابرات ایران سرمایه ملی حدود ۶۵ ساله است که زیرساخت و زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را تامین می کند، اضافه کرد: در زمینه شبکه ملی اطلاعات، نقش شرکت مخابرات ایران در زمینه شبکه دسترسی بسیار مهم می باشد. توسعه خیلی از لایه های ارتباطی، منوط به گسترش زیرساخت های شرکت مخابرات ایران است و در غیر این صورت در ارائه فناوریهای جدید هم ما توفیق چندانی نخواهیم داشت. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به انتقادات نسبت به اختلال در زمینه ارتباطات و بروز مشکل کیفیت و سرعت، بیان کرد: در زمینه اینترنت ثابت، دو بخش حائز اهمیت می باشد، بخش داخلی شرکت مخابرات ایران و دیگری خارج شرکت است. پهنای باند مورد نیاز اپراتورها تنها بصورت انحصاری بوسیله شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می شود، در بعضی از موارد کیفیت پهنای باند افت می کند و این در کیفیت سرویس ها تأثیرگذار است و موجب می شود اینترنت ثابت گرفتار اختلالاتی شود و از آن جا که ما شرکت بزرگ تری هستیم، این مشکل بیشتر خودرا نشان میدهد. برخورد با مخابرات، متفاوت با سایر شرکت هاست مهندس بیدخام با اعلان اینکه برخوردها با شرکت مخابرات ایران بعنوان بزرگ ترین شرکت مخابراتی، در مقایسه با سایر شرکتها متفاوت می باشد، اظهار داشت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاهای کشور خدمات ارتباطی عرضه نماید، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست. در زمینه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز ارائه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می شود، متفاوت با سایر شرکتها است. وی با اشاره به مشکلات داخلی شرکت مخابرات ایران بیان کرد: ما قبول داریم که در زمینه نوسازی و بازسازی شبکه اقدامات مطلوب بیشتری باید صورت گیرد، اما یکی از با اهمیت ترین علتی که تا حالا این اتفاق نیفتاده، عدم وجود منابع مالی مورد نیاز جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران است و برای حل این مشکل، باید باتوجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه ای برای مخابرات صورت گیرد تا بتوانیم کیفیت پشتیبانی و بازسازی شبکه اینترنت ثابت را انجام دهیم. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با اعلان اینکه مخابرات منابعی برای توسعه ندارد، اظهار داشت: فلسفه کار ما این است که بتوانیم توسعه و پشتیبانی و نگهداری مطلوب داشته باشیم، اما هم اکنون با شرایط موجود، شرکت مخابرات ایران منابع مالی برای توسعه ندارد. ما تابع قوانین و مقررات وزارت ارتباطات هستیم، اما باید حمایت لازم صورت گیرد تا مخابرات ایران از این وضعیت بحرانی بیرون رود. مذاکرات خوبی با شورای عالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام می باشد که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و مشترکان و همه ذی نفعان از این امر منتفع شوند.


منبع:

1400/03/16
16:06:11
5.0 / 5
1099
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ParsiKav