پرواز تاریخی بالگرد نبوغ در سیاره سرخ انجام شد

پارسی کاو: بالگرد مریخی ˮنبوغˮ ناسا امروز توانست بر فراز سیاره سرخ به پرواز درآید. ˮنبوغˮ نخستین وسیله ای است که در سیاره ی دیگری پرواز کرده و بنا بر این ناسا آنرا به لحظه ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه کرده است.

به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، پرواز تاریخی چند ثانیه ای بالگرد نبوغ انجام شد و اجزای این بالگرد سالم می باشد.

جدیدترین تصویر از بالگرد نبوغ
ماموریت بالگرد "نبوغ" یک نمایش فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ بوده است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی نماید. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می کند. در صورتیکه مریخ نورد "استقامت" مملو از ابزار علمی است، بالگرد "نبوغ" بعنوان یک آزمایش جداگانه و خودمختار طراحی شده است.
نبوغ" برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد نازک تر از جو زمین است، بسیار سبک وزن طراحی شده است. این بالگرد کوچک دارای چهار تیغه بزرگ تولید شده از فیبر کربن است که ۱.۲ متر طول دارند. هنگامی که کوشش برای پرواز شروع شد، بال ها در جهت مخالف هم تقریباً با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه چرخیدند که بسیار سریع تر از سرعت چرخش بال بالگردهای زمینی است.

هوا در منطقه دهانه "جیزرو"؛ جایی که استقامت در آن فرود آمده، سرد است و دمایی حدود منفی ۹۰ درجه سانتی گراد دارد. به همین دلیل، مقدار زیادی از قدرت "نبوغ" مستقیماً به وسایل گرمایشی منتقل شد تا تجهیزات را از توقف بر اثر سرمای فوق العاده حفظ کند.
"نبوغ" همین طور دوربین خاص خودرا دارد. باتوجه به قابلیت پیگیری کردن لحظه ای این ماموریت توسط ناسا، کسانی که از زمین بصورت زنده آنرا تماشا می کنند، علاوه بر مشاهده پرواز "نبوغ" از دید مریخ نورد "استقامت"، می توانند تصاویر هوایی که توسط بالگرد منتشر می شود را نیز ببینند.
این بالگرد کوچک از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون خود و برای پرواز خود استفاده نمود. این بالگرد سفر ۲۳۹ میلیون مایلی(۳۸۴ میلیون کیلومتر) خود به مریخ را در شکم استقامت گذراند و در تاریخ چهار آوریل از آن جدا شد. ناسا روز بعد(۵ آوریل) اعلام نمود که این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری توانسته جدا از استقامت نخستین شب را در مریخ بگذراند و آژانس فضایی آمریکا را یک قدم به اهداف پروازشان نزدیک تر کرد. حال این بالگرد توانست در وسط پروازگاه ۳۳ در ۳۳ فوت (۱۰ در ۱۰ متر) مریخ قرار گیرد. این بالگرد در نخستین پروازش تنها ۱۰ فوت (۳ متر) از سطح مریخ فاصله گرفت.
در ابتدا قرار بود پرواز تاریخی این بالگرد در تاریخ هشت آوریل صورت گیرد اما این عملیات آن روز انجام نشد و به روز ۱۱ آوریل موکول شد که باردیگر به تعویق افتاد. چند روز پیش هم ناسا اعلام نمود انجام نخستین پرواز بالگرد مریخی "نبوغ" به ۱۴ آوریل موکول شده است که باز هم این بالگرد آماده پرواز نبود و بار دیگر پرواز بالگرد نبوغ به تعویق افتاد.
در این ویدیو می توانیم جزئیات این بالگرد را که مدتی پیش ناسا فیلم آنرا منتشر کرد، مشاهده نماییم.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4