رئیس مركز ملی فضایی:

راه اندازی ۳ مركز رشد فناوری فضایی در كشور

راه اندازی ۳ مركز رشد فناوری فضایی در كشور

پارسی كاو: رئیس مركز ملی فضایی از تولید سه مركز رشد فناوری فضایی در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: سهم اقتصاد فضایی تا سال ۱۴۰۴ به ۷هزار میلیارد تومان می رسد.



به گزارش پارسی كاو به نقل از مهر، منوچهر منطقی در نشست چشم انداز سند فضایی كشور كه بامداد امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضا كه در بهمن ماه سال ۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اظهار داشت: در این سند ۲۰ ساله دو برنامه ۱۰ ساله از سال ۸۵ تا ۹۴ و از سال ۹۵ تا ۱۴۰۴ تصویب گردید كه ۷ هدف را برای توسعه فناوری فضایی در كشور در برداشت.
وی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره سفیر ۱ و ۲ برای مدار ۶۰ كیلومتری زمین و طراحی و ساخت ماهواره برهای سفیر و سیمرغ در جهت برنامه ۱۰ ساله اول فضایی كشور اظهار داشت: در این مدت زمان، از نظر ساخت ماهواره های تحقیقاتی و پرتاب كننده ها حركت های خوبی صورت گرفت و موفق شدیم ۱۰ ماهواره مختلف سنجشی و مخابراتی تحقیقاتی را بسازیم.
منطقی اضافه كرد: از این تعداد ۳ ماهواره با موفقیت در فضا قرار گرفت و پرتاب ۷ ماهواره ناموفق بود.
وی با اشاره به اینكه در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، توسعه زیرساختهای فضایی و پرتاب ماهواره های عملیاتی را در دستور كار داریم، اظهار داشت: مقرر است به توانایی ساخت ماهواره بر با قدرت ۷۰۰ كیلوگرم برای پرتاب در مدار هزار كیلومتری زمین برسیم. در همین حال ساخت ماهواره مخابراتی ۲۰۰ كیلویی و هم ماهواره سنجشی از دیگر برنامه های سند ۱۰ ساله دوم فضایی كشور است.
رئیس مركز ملی فضایی اظهار داشت: ساخت منظومه های ماهواره ای كوچك و هم پرتابگر ارزان قیمت از دیگر اهداف این سند است و در همین حال توسعه همكاری های بین المللی در عرصه فضا در این سند دیده شده است.
منطقی افزود: هم اكنون ۱۰ پروژه در جهت توسعه بین المللی با محوریت پژوهشگاه هوافضا و سایر مجموعه های حوزه فضایی كشور برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی در این حوزه تعریف شده است.
وی با اشاره به اینكه تیم های دانشگاهی باید مسیر دسترسی به فناوری فضایی را به صورت جهشی دنبال كنند، از تولید سه مركز رشد فناوری فضایی اطلاع داد و اظهار داشت: هم اكنون اقتصادی فضایی ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می گردد كه ۸۰ درصد آن در اختیار خارجی ها است.
وی اظهار داشت: باید یك زیست بوم ماهواره دانشجویی تعریف شود تا ماهواره های كوچك دانشجویی همچون ماهواره های كیوب ست به اقتصاد كشور كمك كنند.
منطقی اظهار داشت: بر مبنای برنامه چشم انداز تا ۱۴۰۴ برآورد این است كه با تجاری سازی فناوری فضایی، اقتصاد فضایی كشور از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان برسد.
رئیس مركز ملی فضایی بر ضرورت تمركز بر شتابدهنده های فضایی در دانشگاه های كشور همچون دانشگاه شریف تصریح كرد و اظهار داشت: ۲۸ دانشگاه فعال كشور می توانند به قطب علمی فضایی تبدیل شوند.

1397/07/16
22:10:00
0.0 / 5
4898
تگهای خبر: فناوری , مخابرات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
ParsiKav