مأموریت های ناسا در جستجوی هوش فرازمینی

به گزارش پارسی کاو خراسان رضوی تحقیقات جدید ناسا شامل بررسی مکان های سقوط بشقاب پرنده در سایر سیارات، کمین کردن برای یافتن بیگانگان در سیارک ها و ایجاد تلسکوپ رادیویی دائمی در ماه اعلام شده که هدف آن جستجوی زندگی فرازمینی هوشمند یا هوش فرازمینی (SETI) است و مبین این مورد است که چگونه مأموریت های آینده ناسا می توانند هدفمند و به دنبال تکنوسیگناتورها تمدن های پیشرفته بیگانه باشند.

به نقل از نیوز، این تحقیق بعنوان مدرکی جهت استفاده از فناوری یا فعالیتهای صنعتی در سایر نقاط جهان توصیف شده است. در این تحقیق ذکر شده که جستجوی تکنوسیگناتورها (سیگنال های فرازمینی) به سختی شروع شد اما بدون هزینه های اضافی می توانست موارد شگفت آوری را کشف کند. در سال ۱۹۹۳ به علت فشار سیاستمداران، بعد از توقف جستجو برای تکنوسیگناتورها، ناسا به صورت فزاینده ای درگیر برنامه SETI شد.
این مطالعه شامل لیستی از مأموریت های مشاهده ای ناسا برای «اثبات حیات فرازمینی» فراتر از زمین است. شاید جالب ترین نکته این تحقیق جستجوهای میان ستاره ای است که امکان دارد مدت ها پیش شاید در آخرین برخورد نزدیک خورشید ما با ستاره های دیگر به منظومه شمسی ارسال شده باشند.
بر مبنای نتایج انتشار یافته این تحقیق، هم اکنون، نزدیک ترین ستاره به خورشید، پروکسیما قنطورس بیشتر از ۴.۲ سال نوری فاصله دارد، اما حدودا هر ۱۰۰هزار سال یک ستاره در فاصله حدودا یک سال نوری از خورشید قرار می گیرد، ازاین رو ۱۰ ها هزار فرصت برای فناوری های مشابه ما برای پرتاب کاوشگرها به سیستم خورشیدی وجود داشته است.
در این تحقیق آمده است: «این مصنوعات امکان دارد توسط اجسام منظومه شمسی در مدارهای پایدار گرفتار شده و یا حتی در سیارات، سیارک ها یا قمرها سقوط کرده باشند و امکان دارد اجسامی با سطح قدیمی در ماه یا مریخ هنوز شواهدی برای چنین برخوردهایی از خود نشان دهند.»
۹ پیشنهاد این مقاله برای مأموریت های شکار تکنوسیگناتورها شامل موارد ذیل است.
ماموریت شماره یک: جستجوی مکان های سقوط در ماه، مریخ، عطارد یا سرس
سطح این مکان ها باستانی و تغییرناپذیر است. اثرات یا مصنوعات موجود امکان دارد بین میلیون ها و میلیاردها سال حفظ شده باشند، ازاین رو ما باید ماه و مریخ را با وضوح فوق العاده بالا اسکن نماییم.
ماموریت شماره دو: برای جستجوی آلودگی، زمین را الگو قرار دهیم
همانطور که به تازگی این محققان اعلام کردند، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اگر ۱۰ برابر بزرگ تر از اندازه کنونی باشد می تواند گازهای CFC را - اثبات تمدن - در اطراف سیارات فراخورشیدی پیدا کند. همینطور می تواند دی اکسید نیتروژن (NO۲) را بیابد که بعنوان محصول جانبی احتراق یا فناوری هسته ای تولید می شود.
ماموریت شماره سه: کره دایسون (Dyson ) را جستجو کنید
کره دایسون، ابرسازه فرضی است که به صورت کامل یک ستاره را فرا می گیرد و قسمت بزرگی از توان خروجی آنرا به دام می اندازد، به اصطلاح «ماموریت گرمای اتلاف شده» است. برای جمع آوری گرمای اتلاف شده احتیاج به بررسی کل آسمان با استفاده از یک تلسکوپ فضایی با حساسیت در خیلی از نوارهای مادون قرمز است.

ماموریت شماره چهار: ساخت تلسکوپ رادیویی در قسمت دور ماه
تابحال جستجو برای تکنوسیگناتورها بیشتر از راه علم نجوم رادیویی انجام شده است و از راه پروژه گوش دادن به امواج دادیوی همچنان ادامه دارد. بااین حال، یک دیش دائمی در طرف دیگر ماه که عاری از آلودگی ناشی از انتشار رادیوی انسانی است برای کاوشهای بسیار حساس مناسب خواهد بود.
ماموریت شماره پنج: جستجوی بیگانگان در سیارک ها
امکان دارد بیگانگان پنهان شده بر روی اشیاء نزدیک به زمین که غنی از منابع (NEO) هستند و احیانا حتی سیارک هایی که با زمین به دور خورشید می چرخند هم مشاهده شوند.
ماموریت شماره ۶: رهگیری مأموریت ها فشاهای میان ستاره ای
ستاره دنباله دار بین ستاره ای به نام ۲I / Borisov و شی عجیب میان ستاره ای معروف به اوموآموآ (Oumuamua) از سیستم خورشیدی عبور کرد بدون این که ما بتوانیم به صورت قطعی ماهیت و ریشه آنها را تعیین نماییم. ازاین رو باید یک مأموریت رهگیری آماده داشته باشیم تا وقتی هدف بعدی مشخص شد بتوانیم بلافاصله آنرا بررسی نماییم و این مورد هم توسط رصدخانه Vera C. Rubin در اواخر سال ۲۰۲۱ شروع می شود.

ماموریت شماره هفت: جستجوی داده های موجود
مانند اشیایی که در مدار اطراف سیارات فراخورشیدی قرار دارند، آلودگی در جوهای سیاره فراخورشیدی و تشخیص روشنایی شبانه در سیارات فراخورشیدی امکان پذیر است.
ماموریت شماره هفت: جستجوی اشعه لیزر
پالس های کوتاه لیزر در آسمان را میتوان در نور مرئی و در مناطق وسیع مادون قرمز با ابزار جستجو کرد.
ماموریت شماره ۹: مطالعه سیارک های کوچک
قطر سیارک های کمتر از ۱۰ متر امکان دارد مصنوعی باشد، اما هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفتند. شایان ذکر است، هر چیزی که دارای سطوح فلزی بسیار صاف باشد، سبب انعکاس پذیری بالا می شود و نور منعکس شده را قطبی می کند.
نتایج این تحقیق در نشریه تخصصی Acta Astronautica منتشرشده است.

1400/01/04