مهر بررسی كرد؛

مشكل كندی سرعت اینترنت در آستانه سال نو

مشكل كندی سرعت اینترنت در آستانه سال نو

پارسی کاو: در ایام پایانی سال 99 سرعت اینترنت با کندی قابل توجهی همراه شده و کاربران در ساعات اوج مصرف قادر به برقراری ارتباط باکیفیت نیستند؛ دلیل بروز این اختلال از طرف مسئولان شفاف سازی نشده است.


به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، همه ساله در واپسین روزهای سال و در آستانه سال نو، به علت افزایش حجم استفاده کاربران در ساعات پیک ترافیک از اینترنت، کوشش برای افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی و کیفیت دسترسی بدون اختلال در دستور کار قرار می گیرد. سال قبل و با شیوع کرونا و کاهش رفت و آمدهای نوروزی، استفاده از اینترنت در روزهای نوروز افزایش یافت و پیش بینی می شود که امسال نیز در شروع سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش حجم استفاده کاربران از اینترنت باشیم. اما با این وجود حدود یک هفته است که کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت خود گلایه دارند و افت کیفیت اینترنت به ویژه در ساعات پیک ترافیک و شب ها کاملاً محسوس و قابل توجه است. این در شرایطی است که دو روز گذشته وزیر ارتباطات از بازگشت بسته های شبانه اینترنت توسط اپراتورهای تلفن همراه آگاهی داده است که با وجود تداوم این اختلالات در اینترنت، به نظر می آید که این بسته برای کاربران کاربردی نداشته باشد. پشت پرده اختلالات اینترنت چیست؛ از ادعای مانور ناتو تا اختلاف بر سر پهنای باند اپراتورهای اینترنت ثابت و موبایل در پاسخ به پیگیری کاربران از افت کیفیت و اختلال در دسترسی به اینترنت، دلیل آنرا ایجاد اعمال محدودیت پهنای باند از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می کنند اما با این وجود پیمان قره داغی مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تکذیب این اعمال محدودیت، دلیل اختلالات اخیر اینترنت را «قطعی مسیر ارتباطات بین الملل زیرساخت ایران (حدود ۸۵۰ گیگ ظرفیت) که بوسیله قطر تامین می شده» عنوان کرده است. وی مدعی شده که «قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام نموده که تا ۴ فروردین به علت مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع شده را ندارد و بنابراین پیش بینی می شود که این قطعی که معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات بین الملل کشور است حداقل تا ۱۵ فروردین به طول بیانجامد.» صرف نظر از اینکه اعلام این خبر باتوجه به اهمیت موضوع، به این شکل توسط مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده در سازمان رگولاتوری جای ابهام دارد، کارشناسان فنی می گویند که طی روزهای اخیر در پیک مصرف شاهد اختلال بیشتری در شبکه اینترنت هستند و به نظر نمی رسد که این اختلالات ارتباطی با قطعی لینک مسیر قطر داشته باشد. برخی شنیده ها در فضای مجازی حکایت از آن دارد که این مشکل مربوط به درخواست وزارت ارتباطات از شورای عالی فضای مجازی برای دریافت مجوز افزایش ظرفیت پهنای باند بین الملل می شود. به نحوی که مرکز ملی فضای مجازی مطابق با مصوبه پشتیبانی از افزایش ترافیک داخلی، با ایجاد ظرفیت جدید پهنای باند بین الملل موافقت نکرده است و از زمانی که این درخواست مورد پذیرش واقع نشده به صورتی شاهد اختلال در دسترسی کاربران هستیم! ادعای قطعی فیبرنوری در دریای مدیترانه نیز در حالی مطرح می شود که تا حالا شرکت ارتباطات زیرساخت در این خصوص مستندانی منتشر نکرده است. این در شرایطی است که در نمونه های مشابه قبلی، مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت تصاویر گراف هایی را در این حوزه منتشر نموده و مشخص می شد که اختلال چگونه و از کجا صورت گرفته اما در مورد مشابه چیزی دیده نمی گردد. حتی اپراتورهای بین المللی نیز که همیشه شفاف عمل کرده و در صورت بروز اختلال و قطعی، به سرعت اطلاعیه می دهند تا حالا در مورد قطعی مسیر فیبر دریای مدیترانه مستندات رسمی منتشر نکرده اند. اختلال شبکه اینترنت بیش از ۲۰ درصد است میثم سیدصالحی مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده اینترنت بعنوان یکی از شرکت های دارای پروانه خدمات ارتباطی ثابت (servco) در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد بروز اختلال در شبکه زیرساخت کشور مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: بررسی های فنی ما نشان داده است که این اختلالات به صورت کاملاً منظم اتفاق می افتد و نمی توان اظهار داشت که مربوط به یک قطعی کلی از یک مسیر است. نظم این اختلالات کاملاً قابل توجه است. وی اظهار داشت: روز گذشته نیز یک حمله سراسری در شبکه به وجود آمد که برای خروج اطلاعات سایت هایی که دارای کاربر بالایی بودند، فشار زیادی را به شبکه اپراتورها تحمیل کرد و دسترسی از بیرون به داخل تمامی IP ها برای چند ساعت در زیرساخت قطع شد. سیدصالحی در مورد اینکه آیا در این حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورهای اینترنت اطلاع رسانی کرده است، اظهار داشت: اطلاع رسانی زیرساخت در این حوزه خیلی ضعیف بوده است. قاعدتاً زیرساخت بعنوان تامین کننده اینترنت کشور باید اطلاع رسانی خیلی شفاف و دقیق در موضوعات اینچنینی در دسترس همگان قرار دهد. اما در مورد فوق اپراتورها پس از اتفاق، با چند ساعت فاصله متوجه اختلال شده و در این چند ساعت مشترکان گرفتار لطمه می شوند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنها ۲۰ درصد شبکه مبتلا به اختلال شده است اظهار داشت: اختلال در چند روز اخیر خیلی بیشتر از ۲۰ درصد است و به صورتی کل شبکه را مختل کرده است. این اختلال در سایر اختلالات شبکه اپراتورها هم ضرب می شود و در نهایت کاربر نهایی عملاً از دسترس خارج می شود. یاسر جلالی دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در توئیتر در واکنش به برخی توئیت ها درباره قطعی لینک دریایی قطر و ممنوعیت تعمیرات به علت عملیات ناتو این طور می نویسد: «ناتو؟! این حرف ها را خیلی جدی نگیریم! وقتش رسیده در مورد خط ترانزیت ترافیک قطر- ایران- ارمنستان، شفاف و واضح توضیح داده شود. اضافه کنید جزئیات سی دی ان فیسبوک (اینستاگرام و واتس اپ) در ارمنستان (یوکام) را و نسبت آن با توافقات مربوط به این خط ترانزیت و منافع مادی و معنوی به وجود آمده را.» اسفندماه سال ۹۷ وزیر ارتباطات از امضای قرارداد سه جانبه ایران، ارمنستان و قطر برای ترانزیت دیتا آگاهی داد و اعلام نمود که در ملاقات با وزیر ارتباطات ارمنستان قرارداد سه جانبه قطر، ایران و ارمنستان برای ترانزیت دیتا جنوب به شمال امضا و تبادل شد. جزئیات بیشتری درباب این قرارداد اطلاع رسانی نشده است. به هر ترتیب حتی در صورت قطعی فیبرنوری در دریای مدیترانه و دلیل آن برای بروز اختلال در کشور، شرکت زیرساخت که مدعی است تمهیدات لازم را برای ظرفیت پشتیبان پهنای باند در وضعیت قطع مسیرهای ورودی به کشور، برنامه ریزی کرده، در مورد وضعیت فوق برای مسیرهای پشتیبان، چاره ای نیاندیشیده است. پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ایام اخیر به جایی نرسیده است و مسئولان وزارت ارتباطات حاضر به پاسخگویی در این حوزه و توضیح مشکل پیش آمده نیستند. کارگروه نظارت بر خدمات ICT در نوروز ۱۴۰۰ تشکیل شد با این وجود روز گذشته رگولاتوری در اطلاعیه ای از تشکیل کارگروه نظارت بر خدمات ICT در نوروز ۱۴۰۰ با هدف حفظ و ارتقای کیفیت خدمات در نوروز، مدیریت ترافیک و ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان و با حضور رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات و اپراتورهای اینترنت و موبایل آگاهی داده است. مجید حقی معاون رگولاتوری در اینباره گفته است: قبل از تشکیل کارگروه نوروز ۱۴۰۰، با هدف حفظ کیفیت خدمات خصوصاً در ساعات پر ترافیک نزدیک تحویل سال، دریافت مجوزهای تردد برای تیم های فنی و عملیاتی اپراتورها و آمادگی برای افزایش حجم ترافیک صوت و دیتا در نوروز، بخشنامه ای به اپراتورها ابلاغ گردید. وی ادامه داد: برمبنای تصمیمات این کارگروه، اپراتورها موظف شدند اقدامات لازم درباره بررسی و کنترل تغذیه سایت ها و تجهیزات ارتباطی و افزایش تاب آوری آنها در مواقع بحران را انجام داده و منابع تغذیه پشتیبان برای سایت ها را تامین کنند. حقی اظهار داشت: علاوه بر این، اپراتورها باید برای افزایش ظرفیت لینک های ارتباطی اقدام نموده و مشکل اشباع در لینک های انتقال و اینترنت را نیز رفع کنند. به نقل از ایشان، در این کارگروه شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران متعهد شده است لینک های مورد نیاز اپراتورها برای رفع اشکال اشباع و افزایش ظرفیت شبکه را در اختیار آنها قرار دهد و تیم های فنی و عملیاتی آنها در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی مشترکان خواهند بود.


منبع:

1399/12/28
13:50:40
0.0 / 5
283
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ParsiKav