دبیر شورای عالی فضای مجازی:

دغدغه فضای مجازی باید به متخصصان حوزه علمیه منتقل شود

دغدغه فضای مجازی باید به متخصصان حوزه علمیه منتقل شود

به گزارش پارسی کاو دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلان اینکه باید در مواجهه با تحولات فضای مجازی، فعال و مبتکرانه عمل نماییم، اظهار داشت: دغدغه فضای مجازی را باید به متخصصان حوزه علمیه انتقال دهیم.


به گزارش پارسی کاو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با اعضای دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی با اعلان اینکه باتوجه به نقش مرکز ملی فضای مجازی در خصوص سیاستگذاری، هماهنگ سازی و مدیریت کلان فضای مجازی و ضرورت تدوین سیاست های مبتنی بر مبانی اسلامی، این دفتر در قم به وجود آمده است، اظهار داشت: یکی از اهداف ایجاد این دفتر برطرف نمودن تأخرهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از توسعه فناوری و تکنولوژی در زمینه فضای مجازی است. شدت تحولات به قدری زیاد است که نمی توان فرصت زیادی را برای جبران این تأخر فرهنگی در نظر گرفت. در دوره ای از تحول تاریخی قرار گرفته ایم که پیچیدگی و سرعت تحولات بالا و طول بازه زمانی یک تحول کوتاه است. برای مواجهه با این تحولات که اساس آن مبتنی بر نوآوری، ابتکار و تحول است، به یک مواجهه فعال و مبتکرانه نیاز داریم. وی رصد و تشخیص روند کلی و آینده پژوهی فضای مجازی را یکی دیگر از اهداف ایجاد دفتر قم دانست و اظهار داشت: باید دراین زمینه دماسنج فضای مجازی باشیم و مشخصه ها و راه کارهای مواجهه با آنرا تدبیر نماییم. فضای مجازی امتداد فضای حقیقی و دارای ماهیتی اجتماعی است. ذات فضای مجازی زیست بوم است و ارتباط و اتصال، شبکه ای حرکت کردن و جهانی بودن از ذاتیات آنست. با شناسایی این ذات و آینده نگری نسبت به آنست که می توان سبک زندگی یک فرد مسلمان در فضای مجازی را تبیین کرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: با تشریح این مسائل می خواهیم دغدغه فضای مجازی را به متخصصان حوزه علمیه انتقال دهیم. حوزه علمیه بعنوان صدای اسلام در مقابل این تحولات، باید تکلیف مردم را پیش از غوطه ور شدن در آن تبیین کنند. هدف ما این است که مسائل اسلامی جامعه در حوزه فضای مجازی توسط این دفتر پیگیری و حل شود. رئیس مرکز ملی فضای مجازی ارتباط با پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی را ضروری برشمرد و اظهار داشت: رویکرد ما ستادی است و باید با نخبگان و مراکز فعال پژوهشی حوزوی ارتباط صورت پذیرد. آینده پژوهی دین و دیانت بررسی شود و طرح مسائل حکمی، فلسفی و فقهی فضای مجازی در بدنه حوزه و در بین اندیشمندان و فضلای حوزوی تقویت شود. وی یکی دیگر از خاصیت های فضای مجازی را قطبی شدن عنوان نمود و اظهار داشت: این قطبی سازی سبب تضعیف نهادهای قدرتمند و مرجع مثل نهاد دین، دانشگاه و حتی زبان می شود که سبب بروز مشکلاتی در جامعه می شود. اجتماعی شدن مسائل یکی دیگر از خاصیت های فضای مجازی است که در تمام مسائل سیاسی و دینی و …، جنبه اجتماعی شدن آن هم لحاظ می شود و ضریب انتشار جهانی پیدا می کند. فیروزآبادی با اشاره به ایجاد رفتارهای اجتماعی در پلت فرم های جدید، اشاره کرد: پلتفرمی مثل اینستاگرام موجب تقویت خودشیفتگی در انسان می شود و برمبنای ذائقه هر فرد برای مخاطبان حباب سازی می کند و موجب تشدید عمق قطبی شدن می شود. ایجاد حسرت یکی دیگر از معایب این پلت فرم است که به سبب اینکه در انعکاس زیبایی ها و نازیبایی ها یکسان نیست موجب ایجاد حسرت و قطبی شدن می شود. این دغدغه هایی است که در جامعه به وجود آمده و باید برای آن راه کارهایی توسط متخصصان اندیشیده شود. وی با ترسیم سه رویکرد پژوهشی، آموزشی و تبلیغی برای دفتر مطالعات اسلامی اشاره کرد: حوزه می تواند یک نظام مداخله گرانه نظری در مبحث حکمرانی چه به مفهوم سخت و قاهرانه و چه به مفهوم نرم و اجتماعی آن داشته باشد. در فضای مجازی خیلی از هنجارها و ارزش ها در مقیاس جهانی است و چیزهایی با نام هنجار و ناهنجاری پذیرفته می شود که به آسانی نمی گردد با آن مقابله نمود. پلت فرم های رسانه ای بر بستر اینترنت در انتخابات و مسائل مختلف سیاسی اجتماعی مداخله دارند و نمی توان این رسانه ها را نادیده گرفت. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به جریان سازی در دنیای پست مدرن امروزی تاکید کرد: در نظام تبلیغاتی پست مدرن امروز به آسانی نمی توان گفتمان سازی کرد و در صورت گفتمان سازی هم، هدایت و مدیریت آن در دست ما نیست. قبلاً شاید روحانیت به آسانی گفتمان سازی و راهبری آنرا برعهده داشت اما در دنیای امروز، دستگاه دینی باید رابطه خود با مردم در این فضای جدید را تعریف کند و درصدد اصلاح نقایص آن برآید. این مسائل دغدغه های مهمی است که در دراز مدت سبب بروز اثرات بسیار خطرناک اجتماعی فرهنگی می شود. وی با تاکید بر حفظ ساختار تبلیغ سنتی، خواهان افزودن قالب های جدید و متناسب با فضای مجازی در نظام تبلیغاتی دینی شد و اظهار داشت: ساختار تبلیغاتی سنتی ما استفاده از منبر در مکان و بازه های تبلیغی مشخص بوده است اما در فضای مجازی با یک فضای ۲۴ ساعته طرف می باشیم که بنا بر قالب جدید باید فرم و محتوای جدید تولید نماییم. اگر دراین زمینه فکر و دغدغه نداشته باشیم به تدریج جای مسجد را پلت فرم و جای روحانی را سلبریتی می گیرد. این بحران سبب ناپیوستگی اجتماعی می شود. خیلی از سیستم ها و ساختارها در ناپیوستگی گرفتار بحران و تعارضات شدید می شوند. فیروزآبادی با اشاره به اینکه نهاد دین و حوزه علمیه متصدی پاسخ به این دغدغه ها است، گفت: نگاه ما نگاه دغدغه مندانه به فضای مجازی است و دفتر مطالعات اسلامی متکفل ایجاد جریان برای پاسخگویی به این مسائل است تا جایی که این مسائل به گفتمانی جاری در حوزه تبدیل گردد و نهادهای حوزوی در مورد مسائل فضای مجازی بدون درنگ اتخاذ موضع داشته باشند. وی خواهان بررسی موضوعات متنوع و عام فضای مجازی توسط این دفتر شد و اظهار داشت: مسائلی مثل مالکیت در فضای مجازی، تعریف حریم خصوصی، آزادی انسان و حد و حدود آن، بحث حکمرانی و حدود و نحوه مداخله مردم در زندگی اجتماعی در فضای مجازی، احکام کنشگری و فعالیت در فضای مجازی، نفی سبیل و تعریف آن در عصر جهانی شدن و حکومت نرم از مسائل بنیادی و پایه ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حاشیه این دیدار برخی از اعضای دفتر به بیان نظرات و پیشنهادات خود در مسائل مختلف مطالعات و پژوهش های اسلامی فضای مجازی پرداختند.


منبع:

1399/11/27
21:35:18
0.0 / 5
1104
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , اینترنت , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
ParsiKav