دنیای مد و فشن در جهان های مجازی!

دنیای مد و فشن در جهان های مجازی!

پارسی کاو: جهان های مجازی از واقعیت افزوده گرفته تا دنیاهای پیشرفته تری مانند ˮمتاورسˮ روز به روز درحال توسعه و گسترش هستند و صنعت مد نیز از این عرصه دور نمانده و پای لباس های دیجیتال به این پلت فرم ها باز شده است.


به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، در آینده ای نزدیک بجای آنکه برای انتخاب لباس به سمت کمد خود برویم تا برای یک تماس یا جلسه ویدئویی آماده شویم، به سمت کمد مجازی خود خواهیم رفت تا یک لباس دیجیتالی انتخاب کنیم!
اواخر ماه اکتبر و زمانی که "مارک زاکربرگ" از تغییر نام برند خود از فیس بوک به متا رونمایی نمود، ویدئویی برای نمایش چشم انداز خود از آینده منتشر نمود که در آن تمام کارهای هیجان انگیزی که می توان در جهان مجازی متاورس می توان انجام داد را به نمایش گذاشت.
حضور کاربران در این دنیای مجازی مقرر است بوسیله آواتارها صورت گیرد. در حقیقت مردم یک آواتار سه بُعدی از خودشان را خواهند داشت که در این دنیای مجازی فعالیت می کند. بطورمثال می توانیم بوسیله آواتار خودمان در یک جلسه کاری حضور پیدا نماییم. اگر از فضای مجازی استفاده کنید می دانید که هر شخص یک حساب کاربری مشخص دارد که بطور معمول علاوه بر نام یک تصویر نیز در این حساب نمایانگر شخص است. اما حالا در دنیای متاورس آواتار نه فقط تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آنرا شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آنرا به دلخواه تنظیم کنید.
در دنیای متاورس آواتار نه فقط تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آنرا شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آنرا به دلخواه تنظیم کنید.
کارهای هنر، برگزاری جلسات، تفریح با دوستان همه ی این ها از مواردی بود که در این ویدئو به چشم می خورد اما آن چه که نظر را جلب می کرد خود زاکربرگ بود که با آواتار کارتونی خود در صورتیکه شلوار جین، کفش های کتانی سفید و یک تی شرت سرمه ای آستین بلند پوشیده بود اطراف را نشان می داد. ظاهری که برای همه ی ما بسیار آشناست.
اما اگر به قول مارک زاکربرگ در آینده بتوانیم هرکاری که تصور می نماییم را انجام دهیم نباید لباس های فوق العاده ای که در کمدهای واقعی اتاقمان نیستند را نیز امتحان کنیم؟ همانطور که خود وی در کمد مجازی اش در دنیای متاورس لباسی شبیه یک اسکلت و یک لباس فضانوردی داشت.
دنیای مجازی این نوید را می دهد که می توانید هر کسی که می خواهید باشید، بدون هیچ مانعی مثل گرانش، محیط و اقتصاد. می توانید شجاع تر، زیباتر و ثروتمندتر باشید. سن، وزن و نژاد خودرا تعیین کنید و به هر آنچه در دنیای واقعی غیرقابل دسترس است، دست یابید. خواه یک لباس طراحی شده باشد یا جالب ترین هودی یا پیراهنی که شکوفا می شود و در اطراف شما رشد می کند!


آینده ی دنیای مد و فشن
هم اکنون یک مجموعه صنعتی فناوری مد وجود دارد که می تواند تمام نیازهای آواتارها را برآورده کند. برندهایی وجود دارند که فقط بصورت دیجیتالی کار می کنند و بیشتر از ۱۰۰ مورد از آنها وجود دارد. برای مثال "DressX" که یک بوتیک مجازی است و در سال ۲۰۱۹ توسط "داریا شاپووالووا"(Daria Shapovalova) و "ناتالیا مودنووا"(Natalia Modenova) راه اندازی شد. "DressX" راه جدیدی از استفاده از لباس را خلق کرد. راهی که با آن هر کس می توانست لباسی که می خواهد بپوشد. کاربران می توانستند یک شکل ظاهری را خریداری کنند و سپس عکسی از خود بفرستند تا در لباس مورد نظر قرار بگیرد و در نهایت عکس خودرا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارند. بدین سبب میل آنها به پوشیدن لباس های جدید بدون نیاز به خریدن انبوهی از محصولات فیزیکی رفع می شد. این برند لباس هایی ارائه می کند که شاید در دنیای واقعی پوشیدن آنها امکان پذیر نباشد. بازی هایی نیز برای طراحی لباس وجود دارند مانند Drest که امکان استفاده از هزاران لباس دیجیتالی را برای آواتار شما فراهم می کنند. آمار شرکت های تولیدکننده ی لباس مجازی و دیجیتالی درحال افزایش است و برندهای زیادی هم اکنون، نسخه های دیجیتالی لباس های خودرا برای جهان متاورس آزمایش می کنند.
گوچی، باغ مجازی گوچی را در پلت فرم "روبلاکس"(Roblox) ایجاد کرد و "رالف لارن"(Ralph Lauren) یک فروشگاه برای لباس های مجازی به وجود آورده است.
"روبلاکس" یک پلت فرم ساخت بازی آنلاین چند نفره است که به کاربران اجازه می دهد تا بازی های خودشان را طراحی و با دیگر بازیکنان به اشتراک گذارند و بصورت چندنفره بازی کنند. این پلت فرم میزبان بازی های شبکه ی اجتماعی است و بطور رسمی کار خودرا در تاریخ ۲۷ اوت سال ۲۰۰۶ آغاز نموده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۸، شرکت "روبلاکس" اعلام نمود که دارای ۷۰ میلیون کاربر فعال است و سالانه ۳۰ میلیون کاربر به این بازی اضافه می شود. در "روبلاکس" شما می توانید آواتار خودرا با بیش از ۱۰ هزار لباس و تزئینات طراحی کنید.
در ماه دسامبر سال قبل شرکت نایک(Nike) نیز در امتداد توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی "RTFKT" را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد تجاری امضا کرد که نشان میدهد این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خودرا خواهد فروخت. "جاش گربن"(Josh Gerben)، وکیل علامت های تجاری که بیش از شش هزار و ۵۰۰ درخواست علامت تجاری ثبت کرده است، می گوید که شرکت نایک واقع در اورگن در روز ۲۷ اکتبر چندین درخواست برای ثبت علامت های تجاری "NIKE" و "JUST DO IT" و لوگو تیک مانند خود ثبت کرده است. همین طور به قول سی ان بی سی در روز ۲۸ اکتبر چندین درخواست دیگر برای لوگو "Jumpman" و "Air Jordan" نیز ثبت کرده است. بنظر می رسد این شرکت می خواهد از فروش غیر قانونی کفش و البسه مجازی خود در جهان هایی مانند متاورس پیشگیری کند و خود پا به این عرصه بگذارد.
در ماه دسامبر سال قبل شرکت نایکی (Nike) نیز در امتداد توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی "RTFKT" را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد تجاری امضا کرد که نشان میدهد این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خودرا خواهد فروخت.
در چنین فضاهای مبتنی بر بلاک چین، کاربران می تواند زمین مجازی و سایر دارایی های دیجیتالی مانند پوشاک برای آواتارها را بعنوان دارایی دیجیتالی معروف به توکن غیرقابل معاوضه (NFT) خریداری کنند. شرکت "RTFKT" که در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد، کلکسیون های NFT دیگری هم تولید می کند.
در این جهان های مجازی می توان هر لباسی که می خواهید را به هر شکلی بپوشید و تنها محدودیتی که وجود دارد این است که آن لباس در چه پلت فرم هایی دردسترس است. بطور کلی هر یک از پلت فرم ها از فناوری های مخصوص به خود استفاده می نمایند با این وجود طراحان مد دیجیتال امیدوارند که بتوان در بعضی موارد فایل های مربوط به لباس ها را در میان پلت فرم های مختلف به اشتراک گذاشت.
قیمت این لباس ها نیز حائز اهمیت می باشد. برای مثال قیمت هر لباس در پلت فرم DressX بین ۳۰ تا ۱۰۰۰ دلار متغیر است.


چگونه تصمیم بگیریم چه بپوشیم
محدودیت های زندگی اجتماعی که اغلب بر انتخاب مد در دنیای حقیقی حاکم است در دنیای مجازی هنوز وجود ندارد. برخلاف دوران دبیرستان قرار نیست محدود به پوشیدن سبک خاصی باشید و می توانید بسادگی یک آواتار بسازید و رنگ پوست، لباس و ظاهر آنرا تعیین کنید. می توانید هم گوچی بپوشید و هم رالف لارن. می توانید ظاهر یک پری دریایی یا شاهزاده را امتحان نمایید. بااینکه این مساله فوق العاده بنظر می رسد اما می تواند موجب اضطراب در انتخاب گردد.
از آنجائیکه ما بطور بیش از پیش زمان بیشتری در فضای مجازی می گذرانیم، آنچه که بعنوان لباس انتخاب می نماییم در آینده باتوجه به فناوری بلاک چین و ذخیره شدن همه ی داده ها در آن، ممکنست برای ما عواقبی به همراه داشته باشد. بلاکچین سیستمی برای ثبت و ذخیره داده ها است. این داده ها می تواند تراکنش بانکی، اسناد مالیکت، پیام های شخصی و سایر اطلاعات را در بر بگیرد. خاصیت بلاکچین این است که کار ذخیره این داده ها بدون نظارت مدیر یا صاحب امتیاز مرکزی انجام می شود و نمی توان با تخریب نقطه مرکزی، داده های ذخیره شده را تحریف یا نابود کرد.
"ایان راجرز" مدیر ارشد شرکت "Ledger" که کیف پول های سخت افزاری رمزنگاری شده تولید می کند، می گوید: هم اکنون همه چیز آزمایشی است. ما در عصر طلایی هستیم و همه چیز به سرعت درحال توسعه است.
این حقیقت وجود دارد که نخستین مواجهه خیلی از مردم با دنیای مجازی بوسیله بازی بوده است که اغلب فرد در آنها در قالب یک نینجا یا موجودی کوچک مثل خرگوش یا سایر موجودات به نقش آفرینی می پردازد. لباس پوشیدن در دنیای متاورس مانند داشتن عروسکی دیجیتالی از خودتان است. با این تفاوت که این عروسک از شما جدا نیست و خود شما هستید و دیگران شما را با همین ظاهر می بینند بدین سبب باید قبل از انتخاب لباس خوب فکر کنید.
همه ی ما تجربه ی امتحان کردن فیلترهای مختلف را در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام داشته ایم. فیلترهایی که واقعیت چهره افراد را تغییر می دهند. مد مجازی نیز برای چنین پلت فرم هایی ابتدا به وجود آمد.
متاورس جهانی است که می توانید در آن شبیه به واقعیت ظاهر شوید و یا رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید. اما این که در فضاهای مجازی تعدادی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در حقیقت در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
این که در فضاهای مجازی تعدادی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در حقیقت در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
در جهان مجازی متاورس آنچه که شما می پوشید نمایانگر هویت بصری شما و نخستین سیگنال های نشان دهنده سلیقه های مشترک است.


مزایای لباس های دیجیتالی به لباس واقعی
طراحی لباس در جهان های مجازی محدودیت های فیزیکی دنیای واقعی را نخواهد داشت و طراحان می توانند هر آن چه که تصور می کنند را خلق کنند. اما علاوه بر گسترده بودن طراحی ها، مزایای دیگری نیز وجود دارند که موجب تفاوت لباس های مجازی و واقعی می شوند همچون این مزایا می توان به کاهش ضایعات و حفظ بهتر محیط زیست اشاره نمود.
تولید پوشاک دیجیتال موجب صرفه جویی سالانه ۳۳۰۰ لیتر آب می شود این میزان آب برای مصرف خوراکی یک نفر برای ۳.۵ سال با مصرف روزانه دو لیتر کافی است.
علاوه بر آن این پروسه موجب کاهش تولید دی اکسید کربن تا ۹۷ درصد می شود. از دیگر مزایای استفاده از این چنین لباس هایی تولید ضایعات کم است برای اینکه بطور فیزیکی لباسی وجود ندارد که در طول زمان فرسوده شده و نیاز به دور انداختن و دفع آن بعنوان یک زباله باشد.


چرا باید لباسی که وجود خارجی ندارد بخریم؟
یکی از دلیلهای آن می تواند این باشد که مد دیجیتال شما را محدود نمی نماید. شما می توانید لباس هایی را بر تن کنید که امکان پوشیدن آنها در دنیای واقعی وجود ندارد و یا مکان مناسبی جهت استفاده فیزیکی از این نوع لباس ها وجود ندارد. می توانید هر لباسی را در هر آب و هوایی بپوشید. برای انتخاب لباس دیجیتال نیازی به در نظر گرفتن گرم، سرد، بارانی یا آفتابی بودن هوا نیست.
برای تمام اندازه ها لباس وجود خواهد داشت. فارغ از استفاده از آواتار و شخصی سازی آن، اگر تنها بخواهید یک لباس را با ظاهر طبیعی خود امتحان نمایید دیگر نیازی به در نظر گرفتن اندازه و سایز نیست. تمام این لباس ها اندازه ی شما خواهند بود فرقی نمی کند چه وزن یا چه قدی دارید.
علاوه بر آن تعدادی از لباس ها را نمی توان چندین بار در زندگی روزمره بر تن کرد بدین سبب آیا ارزش دارد که برای پوشیدن تنها یک دفعه یک لباس پول خرج کنید؟ اما پوشیدن آن بدون خریدن هزینه ای بر محیط زیست و زمین نخواهد گذاشت. شما می توانید لباس هایی که می خرید را در جهان های مجازی بپوشید و بعد از آن زمانی که آنها را نیاز نداشتید بدون تغییر و فرسوده شدن به دیگران بفروشید.
جهان به سمت پیشرفته شدن و دیجیتالی شدن پیش می رود و افراد برای خود شخصیتی دیجیتالی می سازند، حضور در این پلت فرم ها نیازی به لباس های واقعی ندارد.
با این وجود از آنجائیکه هنوز درصد کمی از افراد مفهوم این فضاها، لباس های مجازی و مزایای آنها را درک کرده اند، بااینکه پذیرفته شدن این مساله در بین جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلت فرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.
بااینکه پذیرفته شدن این مساله در بین جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلت فرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.
واقعیت مجازی از گذشته تا حالا راه درازی را پیموده است با این وجود ایجاد دنیاهای دیجیتالی پیشرفته تر نیازمند اتصال پایدارتر و بهتر با تلفن هم راه است موضوعی که شاید اینترنت ۵G قادر به حل آن باشد.
پلت فرم های مجازی هم اکنون وجود دارند و افراد برای برگزاری جشن ها، تولد و حتی مراسم عروسی از آن استفاده می نمایند اما برای رسیدن به آنچه که مارک زاکربرگ در ویدئوی خود ترسیم می کند باید بیشتر منتظر بمانیم اما پوشیدن لباس های متفاوت و عجیب در پلت فرم های مختلف امروزه رویای دور از دسترسی نیست.




منبع:

1401/01/06
14:13:53
5.0 / 5
676
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , اینستاگرام , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ParsiKav